Bogarat neveztek el Greta Thunbergről

2019. október 25., péntek 21:22

Greta Thunberg klímaaktivistáról neveztek el egy újonnan felfedezett állatfajt. A Nelloptodes gretae nem tartozik a látványos, vagy kiemelten cuki állatok közé: a rovar kevesebb mint 1 mm hosszú, halvány sárga és aranyszínű, nincs sem szeme, sem szárnya, van viszont két hosszú csáp a feje elején. A névadás ennek ellenére

tisztelgés a svéd tinédzser példátlanul sikeres környezetvédő mozgalma előtt,

a bogarat felfedező tudós, dr. Michael Darby azt nyilatkozta, hogy "nagy rajongója Greta Thunbergnek", és azért választotta ezt a nevet, mert "igazán lenyűgözőnek" találta az elszántságát, amivel a bolygó megmentéséért harcol. A névadás hivatalosan úgy történt, hogy a kutató október 1-én cikket jelentetett meg az új faj felfedezéséről az Entomologist's Monthly Magazine rovartani tudományos lapban.

A gréta-paránybogár - hivatalos magyar neve egyelőre még nincs - egy fiókból került elő a londoni Természettudományi Múzeumban. A preparátum 1978-ban került a múzeumba William Block gyűjteményével, aki a példányt az 1964-65-ben találta Kenyában. A kutatók figyelmét eddig azonban elkerülte, és évtizedekig nevet sem kapott a faj. Darby az anyagból összesen kilenc új fajt és egy új genust (Nelloptodes) azonosított, de az nem derül ki, hogy a rovarféle jelenleg is létezik-e a természetben. Az viszont biztos, hogy 0,79 milliméteres nagyságával a Nelloptodes gretae az egyik legkisebb önálló életmódot folytató, vagyis nem élősködő állatfaj a világon.

"A feleségem azt mondta ezekről a bogarakról, hogy olyan kicsik, mintha élő mondatvégi pontocskák lennének. De némelyik még egy pontnál is kisebb. Azt viszont szeretném hangsúlyozni, hogy nem azért neveztem el a fajt Gretáról, mert kicsi - egyszerűen ezen a csoporton dolgoztam" - mondta el dr. Darby.

Dr. Max Barclay, a múzeum rovartani szakosztályának vezető kurátora azt nyilatkozta, hogy a névadást azért tartja találónak, mert "valószínű, hogy folyamatosan tűnnek el a tudomány által nem azonosított fajok a biodiverzitás csökkenése miatt. Helyénvaló az egyik legújabb felfedezést egy olyan lányról elnevezni, aki keményen dolgozott, hogy a természet világának bajnoka legyen, és megvédje a sérülékeny fajokat."

A múzeum a névadásról egy olyan twitter-posztban számolt be, amiben Greta elhíresült mondását idézik:

Soha nem vagy túl kicsi ahhoz, hogy változást érj el!

(via Science Focus)