Háromméteres ősmajomból sikerült genetikai mintát venni

2019. november 14., csütörtök 13:14

A valaha élt legnagyobb emberszabású majom, a Gigantopithecus blacki közel kétmillió éves maradványából sikerült genetikai anyagot kinyerni kínai és dán kutatóknak.

A Nature-ben megjelent tanulmány szerint most először sikerült ősi fehérjét kinyerni egy szubtrópusi környezetben megőrződött fosszíliából, ami úttörő eredménynek számít az evolúciós biológia területén.

A kutatóknak még 2018-ban sikerült egy 1,9 millió évvel ezelőtt élt Gigantopithecus blacki zápfogának zománcrétegéből fehérjét kivonniuk. A megkövesedett ősmaradványt egy délnyugat-kínai barlangban fedezte fel 2008-ban Vang Vej, a Santungi Egyetem professzora és csapata. A genetikai anyag segítségével a szakembereknek sikerült megállapítaniuk, hogy a Gigantopithecus blacki a ma élő orangutánokkal állhat távoli rokonságban egy 10-12 millió évvel ezelőtt élt közös ős révén.

A kutató szerint a fogzománc vastagsága és keménysége, valamint az a tény, hogy a fosszília egy viszonylag stabil hőmérsékletű és páratartalmú barlangban töltötte az elmúlt évmilliókat, kedvező feltételeket jelentettek ahhoz, hogy a maradvány jó állapotban maradjon fenn.

A Gigantopithecus blacki csaknem 3 méter magas volt, testsúlya a 600 kilogrammot is elérhette. A fajt 1935-ben jegyezték le először egyetlen fogmaradvány alapján. Feltehetőleg a mai Délkelet-Ázsia területén élt 2 millió évvel ezelőtt, és 300 ezer éve pusztulhatott ki, amikor erdős élőhelyeit szavannák váltották fel.

(MTI)