Az öreg kutyának az öreg emberhez hasonlóan szelektív a hallása

2020. január 2., csütörtök 17:50

Ismert pszichológiai jelenség az idős embereknél, hogy a kor előrehaladtával figyelmük a pozitív ingerek felé tolódik el. Ennek következményeként hajlamosabbak meghallani a jó híreket, a nekik tetsző dolgokat, mint a kellemetlenségeket. Ugyanígy vannak ezzel az öreg kutyák is - derült ki az ELTE Etológia Tanszéken működő szeniorkutya-program kutatói.

A jelenség kétségkívül létezik az embernél, bár okáról és agyi hátteréről nincs egyetértés a tudósok között. A viselkedés evolúciós hátteréhez vihet közelebb, hogy immár tudjuk: ugyanez a mechanizmus működik egy embertől törzsfejlődési értelemben távol álló, mégis hasonló szociális környezetben élő állatfajnál: a kutyánál.

A kísérletben, amelynek eredményeit a Nature-lapcsaládhoz tartozó Scientific Reports folyóiratban tették közzé a magyar kutatók, háromféle emberi hangot játszottak le fiatal és öreg kutyáknak. Volt a hangok között negatív töltetű (sírás), pozitív (nevetés) és semleges érzelmi hátterű (csuklás) is. Azt figyelték, hogy hogyan reagálnak a kutyák a hangokra. A gazdák is jelen voltak a kísérlet közben, de ők nem hallották a hangokat.

Kiderült, hogy a pozitív és a semleges töltetű hangokra teljesen ugyanúgy reagálnak az öreg kutyák, mint a fiatalabb állatok. Viszont a negatív hangokra nagyon nem, hiszen azokra jelentősen lassabban kapták fel a fejüket. Az kérdéses, hogy ennek mi az oka. Az agyuk lassabban dolgozta fel az ingert, vagy nem tulajdonítanak neki akkora jelentőséget.

Az eredményeink alapján elmondható, hogy a kor előrehaladtával az agy érzelemfeldolgozó képessége hasonló változásokon megy keresztül a kutyákban és az emberekben. Ez megerősíti, hogy a kutya vizsgálata segíthet megválaszolni az emberi öregedéssel kapcsolatos nyitott kérdéseket is

– összegezte az eredményeket Kubinyi Enikő, a kutatócsoport vezetője.