Súlyos kérdéseket vetnek fel testünk mikrobái

2020. január 15., szerda 13:58

Baktériumok, vírusok, gombák és más egyéb egysejtűk milliárdjai élnek az emberi test összetett ökológiai rendszerében, és a mikrobiom tagjai többet elárulnak az aktuális egészségi állapotunkról, mint a genetikai örökítőanyag, a DNS. A parányi élőlények monitorozásával olyan súlyos betegségek diagnosztizálhatók, mint a rák, a magas vérnyomás és a skizofrénia - írja a Harvard Egyetem orvosi karán készült elemzés.

Azzal együtt, hogy mindez bizonyos esetekben megkönnyíti a betegségek felfedezését, és lehetővé teszi a korai beavatkozást, a mikrobiommal kapcsolatos információk veszélyt is hordoznak.

Nem élveznek ugyanolyan szigorú adatvédelmet, mint a genetikai információk.

Braden Tierney és kollégái hetven korábbi tanulmányban elemeztek a mikrobák és a betegségek összefüggéseit, és az általuk vizsgált 20 különböző diagnózisból 19 esetében pontosabb képet adtak a mikrobák a páciens állapotáról, mint a genetikai adatai, csak az 1-es típusú diabétesz volt ez alól kivétel.

A mikrobákkal kapcsolatos információkkal, ha nem kapnak megfelelő védelmet, könnyen vissza lehet élni, főleg ha bebizonyosodok, hogy a mikrobiom ugyanolyan egyedi személyazonosító lehet, mint a gének. A kutatók szerint szükséges lehet az adatvédelmi szabályok újragondolása.

A mikrobák és a betegségek kapcsolatának minőségét is újabb tanulmányokkal kell tisztázni. Sok esetben nem tudják, hogy a mikrobáknak egészen pontosan mely tulajdonsága számít, mennyire befolyásoló tényező a darabszámuk, a génjeik és a különböző fajok kombinációja.

(New Scientist)