Neandervölgyi gén súlyosbíthatja a koronavírust

2020. október 1., csütörtök 14:42

Háromszor akkora eséllyel szorul lélegeztetésre, aki hordozza. Európában minden hatodik ember.

A Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet munkatársai Hugo Zeberg és Svante Pääbo Nature magazinban publikált tanulmánya szerint egy neandervölgyi ősöktől származó gén súlyosbíthatja a koronavírus fertőzés kimenetelét.

Pääbo és Zeberg 3200 kórházi ápolásra szoruló koronavírusos beteg DNS-ét elemezte és hasonlította össze egy kilencszázezres általános mintával.

A problémás szakasz a 3-as kromoszóma, amely mintegy hatvanezer évvel ezelőtti emberős és neandervölgyi rokon keveredésekor került az emberi genomba. A gént az európaiak mintegy 16 százaléka hordozza, a dél-ázsiai populáció átlag 50 százalékánál mutatható ki, legmagasabb arányban Bangladesben van jelen, a lakosság 63 százalékánál.

Azok az emberek, akik ezt a gént örökölték, háromszor akkora eséllyel szorulnak mesterséges lélegeztetésre koronavírus fertőzés esetén

- mondta Hugo Zeberg a CNN-nek.

A kutatók egyelőre nem tudják mi a magyarázata annak, hogy a szóban forgó gének rontják a fertőzöttek esélyeit, mindössze annyit sikerült kideríteniük, hogy az emberi-neandervölgyi keveredés, amelynek egyik fő evolúciós előnye az betegségekkel szembeni jobb ellenállóképesség volt, és aktívabb immunrendszert eredményezett, ebben az esetben az ellenkező végeredményhez vezet.