Olyan Jupiterre leltek, ahol nincs felhő

2021. január 22., péntek 19:03 | aznap frissítve

Először bukkantak olyan Jupiter-szerű bolygóra amerikai csillagászok, amelynek megfigyelhető légkörében nincs felhő vagy ködpára. Felfedezésüket az Astrophysical Journal Letters című tudományos folyóirat januári számában mutatták be a Harvard és Smithonian Asztrofizikai Központ tudósai – írta a távirati iroda. A WASP-62b névre keresztelt gázóriást először 2012-ben észlelték annak a programnak a keretében, amelyben 15 magnitúdósnál fényesebb csillagok körül keringő exobolygók után kutatnak.

A „forró Jupiternek” is nevezett bolygó 575 fényévre van, és tömege mintegy fele a Naprendszerünkben lévő Jupiterének. Ám miközben a Jupiter majdnem 12 év alatt kerüli meg a Napot, a WASP-62b négy és fél nap alatt a saját csillagát, és napközelisége miatt extrém forró a hőmérséklete.

Munazza Alam, a kutatás vezetője a Hubble Űrteleszkóppal figyelte meg a bolygót, és gyűjtött adatokat, tanulmányozta az elektromágneses sugárzást a kémiai elemek észlelésének segítésére. A kálium jelenlétére nem találtak bizonyítékot, a nátrium jelenléte azonban egyértelmű volt. Ha a bolygó légkörében felhő vagy pára lenne, eltakarná a nátrium ismertetőjegyét. Ez bizonyíték arra, hogy tiszta légkörről van szó: az ilyen, felhő nélküli bolygók nagyon ritkák, csillagászok becslése szerint az exobolygók kevesebb mint hét százalékát teszik ki. Az első és eddig egyetlen ismert exobolygót tiszta légkörrel 2018-ban fedezték fel.