Megoldódott Tabby csillagának rejtélye

2021. január 23., szombat 16:10

A csillag fényét egy idegen civilizáció alkotásának vélt hatalmas struktúra takarja el időről időre.

Az elmúlt évek egyik legizgalmasabb csillagászati felfedezése volt a KIC 8462852 nevű csillag, amelyet felfedezőjének neve alapján Boyajian csillagának vagy Tabby csillagának is neveznek. Tabetha Boyajian csillagász 2015-ben fedezte fel, hogy a csillag fényét időről időre jelentős mértékig kitakarja valami.

A jelenséggel kapcsolatos izgalom oka az volt, hogy a kurrens elméletek szerint egy civilizáció annál fejlettebb, minél nagyobb energiákat irányít, következésképp egy adott ponton olyan struktúrákat épít, amelyek teljesen befedik a csillagukat, hogy annak energiáját hasznosítsák. Az 1470 fényévnyire található csillagnál tehát idegen civilizációk a Halálcsillagot nagyságrendekkel meghaladó léptékű megastruktúra-építkezésének bizonyítékát vélték felfedezni. Emellett felmerültek hihetőbb, de sziklaszilárdnak szintén nem nevezhető hipotézisek, amelyek szerint a jelenséget egy különösen sűrű porfelhő okozza.

Elméleti úton eddig sikerült kizárni, hogy a 22 százalékos halványodást egy óriási bolygó, esetleg megastruktúra okozza. Maradt a porfelhő, illetve annak a lehetősége, hogy maga a csillag fénykibocsátása változik.

A porfelhő nyert

Az Arizona Egyetem csapata Logan Pearce vezetésével négyéves kutatómunkát követően az Astrophysical Journal tudományos folyóiratban megjelent cikkében megoldotta a rejtélyt. A kutatás arra jutott, hogy bár a csillagok térbeli viszonyainak pontos megállapítása nehéz feladat, igazolható, hogy Tabby csillaga valójában egy kettős csillagrendszer nagyobbik csillaga.

A Keck obszervatórium és a Gaia műhold asztronometriai adatainak összevetése alapján kimutatható volt egy jóval halványabb csillag, a KIC 8462852 B jelenléte is. A titokzatos csillag – immár KIC 8462852 – a mi Napunk tömegének 1,36-szorosa és méretének másfélszerese, párja egy vörös törpe, amely a Nap tömegének és méretének kevesebb mint fele.

A kisebb csillag nem közvetlenül felel a nagyobb fényének fluktuációjáért, de kettejük gravitációs kölcsönhatása jó eséllyel okozott olyan zavart a Tabby csillaga körül keringő bolygók pályájában, hogy azok darabokra szakadtak, és összeütköztek egy különösen sűrű aszteroidamezőt alkotva.

A csillagászok ráadásul találtak hasonló fényingadozásokat produkáló kettős csillagrendszert.

Az idegen megastruktúráért szorító olvasóknak sem kell csüggedniük: a kutatás további 21, hasonlóan fura fényingadozást produkáló csillagot azonosított.