Megszámolták a dinókat: két és fél milliárd Tyrannosaurus rex élhetett a földön

2021. április 16., péntek 06:39

Összesen két és fél milliárd példány élhetett a földön a Tyrannosaurus rexből, az egyik legismertebb dinoszauruszfajból – számolták ki a Kaliforniai Egyetem berkeley-i intézményének kutatói, akik a Science című folyóiratban publikálták csütörtökön az első „dinószámlálás” eredményét.

A rendelkezésre álló tudományos adatok alapján a Berkeley kutatói kiszámították, hogy ezek az őshüllők 15 éves korukra érhették el az ivarérettséget, minden generáció mintegy 19 évig élhetett, a felnőtt állatok súlya 5,2 tonna körül lehetett, és átlagosan minden 100 négyzetkilométerre jutott egy példány 2,3 millió négyzetkilométer összterületen.

Ezekből az adatokból kiindulva a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a bolygón egy adott pillanatban mintegy 20 ezer T. rex élhetett, és a faj 127 ezer generáción keresztül maradhatott fenn. Ez azt jelenti, hogy két és fél millió év alatt összesen két és fél milliárd T. rex élt a földön.

A berkeley-i kutatók is elismerték, hogy becslésük meglehetősen nagy hibaszázalékot tartalmaz: az összes valaha élt Tyrannosaurus rex száma minimálisan 140 millió, maximálisan 42 milliárd, ennek átlagát határozták meg mintegy két és fél milliárdban, az időszak pedig, amelyben a gigantikus állatok Észak-Amerikát rótták, 1,2 milliótól 3,6 millió évig terjed.

Szakértők szerint ha a T. rexből csak két és fél millió élt volna – és nem két és fél milliárd –, valószínűleg soha nem tudtuk volna meg, hogy valaha is léteztek.