A védettség evolúciójához vezetett a pestisjárvány

2021. május 24., hétfő 06:16

Középkori tömegsírba temetett emberek DNS-ét vizsgálták.

Tudósok egy XVI. századi németországi tömegsírban található 36 emberi maradványt vizsgálva arra jutottak, hogy a pestisjárványok által előidézett evolúciós alkalmazkodás nyomán ellenálló képesség alakult ki később a környéken élőkben.

Kimutattuk, hogy immunrendszer veleszületett markereinek előfordulása nőtt a modern emberekben a pestis áldozataihoz képest. Ez mutatja, hogy ezek a markerek a pestis elleni védettségként fejlődtek ki

– magyarázza a tanulmány szerzője, Paul Norman, a Colorado Orvosi Egyetem professzora.

A szakemberek Ellwangen város egyik régi tömegsírjából, az oda temetettek középfülcsontjaiból vettek DNS-mintákat. Ezeket összevetették a város 50 mai lakójának genetikai állományával úgy, hogy ellenőrizték az immunrendszert érintő génvariánsok eloszlását. Norman és kollégái a német Max Planck Intézettel közösen publikálták kutatásuk eredményeit a Molecular Biology and Evolution című tudományos folyóiratban.

Az eredmény azt mutatta, hogy egy patogén – vélhetően a pestist okozó Yersinia pestis nevű baktérium – változást okozott két receptor és négy humán leukocita antigénmolekula alléljeinek eloszlásában.

Az a véleményünk, hogy ezeket a pestis okozta a XVI. században

– mondta Norman.

A vissza-visszatérő pestis öt évezrede kínozta az európai kontinens lakóit, de ez az első kutatás, amely kimutatta, hogy a járvány jelenléte kiválasztódási folyamatokon keresztül hatást gyakorolt az immunrendszerre.

A bubópestis, egy baktérium okozta betegség lévén antibiotikumokkal ma már hatásosan gyógyítható, de máig előfordul, hogy felbukkan, és fertőzést okoz például Kirgizisztánban vagy az Egyesült Államokban. Főleg vadon élő állatok és a róluk származó bolhák hordozzák.

A pestis halálozási aránya kezelés nélkül nagyon magas, de elképzelhető, hogy az egyének a természetes immunitás változatossága miatt fogékonyabbak vagy védettebbek a súlyos betegség ellen. Úgy vélem, hogy ugyanezeket a géneket kell vizsgálnunk a modern világjárványokkal kapcsolatos immunitással kapcsolatban is. Tudjuk, hogy ezek fontos szerepet játszanak a fertőzések elleni védekezésben

– mutatott rá Norman.

Ez mutatja, hogy milyen az emberi evolúció. Mindig lesznek olyanok, akik ellenállnak a betegségnek. Nem kapják el, nem halnak meg, és az emberiség újra talpra áll.

Norman a félreértések elkerülése végett kiemelte, hogy ez nem jelenti, hogy érdemes a Covid–19 elleni oltást kihagyni abban a reményben, hogy a pestisálló gének majd segítenek.

(MedicalXpress)