A világ legrégebbi ismert családfáját tárták fel

2021. december 22., szerda 18:23

A kőkori klán férfi tagjai együtt maradtak, lányaik kiházasodtak.

Egy poligám kőkorszaki földműves klán sírját tárták fel az angliai Birminghamnél a genetikai vizsgálat eredménye alapján. A sírdomb két L-alakú kamrából áll, melyekben egy család öt generációját temették el, a családot egy férfi és négy felesége alapította – közölte Ron Pinhasi, a Bécsi Egyetem antropológusa és amerikai kollégája, David Reich, a Harvard Orvosi Egyetem kutatója.

A férfi, két felesége és utódaik az északi kamrában, a többi feleség a déli kamrában kapott helyet. Összesen legalább 44 személy földi maradványait találták meg – írják a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányukban. Pinhasi és Reich kutatócsoportja 35 személy örökítőanyagát szekvenálta, és rekonstruálta rokoni kapcsolataikat.

A Hazleton North nevű dombot 1979 és 1982 között szakaszosan tárták fel a régészek. A sír a mai Anglia területén 5700 éve élt kőkorszaki földművesek csontjait tartalmazza. Elődeik nagyrészt az európai kontinensről származtak és néhány generációval – 100-200 évvel – korábban vitték a mezőgazdaságot a brit szigetekre.

Az ide temetettek közül 27 fő közeli rokonságban állt, és egy nagycsaládhoz tartozott, melyet az északi kamrában eltemetett férfi négy feleségével hozott létre. Közülük két nő és leszármazottaik szintén az északi kamrába kerültek, a többi nő utódai a délibe.

A kutatók megállapították, hogy az első generáció nőtagjai kiemelt szerepet játszottak a közösségben és ezt a státuszt a temetkezés is tükrözte.

Emellett feltűnő, hogy a férfi utódok mindig apjukkal és fiútestvéreikkel közösen vannak eltemetve. A gyerekkorban meghalt lányok szintén a sírhelyen nyugszanak. A felnőtt lányok azonban nincsenek ott. A tudósok úgy vélik, az akkori társadalom eszerint az apai vonal alapján, patrilineárisan szerveződött.

A férfi utódok az eredeti klánnal maradtak, míg a nők házastársuk csoportjához csatlakoztak. A sírhelyen lévők közül három nő és öt férfi nem tartozott a szoros rokonsághoz.

A nők a családhoz tartozó férfiak partnerei lehettek, és vagy nem született gyerekük, vagy lányuk született, aki elhagyta a klánt

vélik a tudósok, akik szerint a férfiak pedig nyilvánvalóan olyan mostohatestvérek voltak, akik anyjukkal érkeztek a közösségbe.

A kutatók szerint a földműves klán közvetlen felmenői az európai kontinensről érkezhettek, és mivel az európai kőkori sírok nem ilyen összetettek, a Hazleton Northban a bevándorlók felső rétegének korai családi viszonyait tükrözik.

(via LiveScience, MTI)