Index Vakbarát Hírportál

Sikeresen szelte a hullámokat a világ első önvezető óceánjárója

2022. június 6., hétfő 13:38

A Prism Courage hajó autonóm navigációval több mint 10 000 tengeri mérföldet utazott.

Az önvezető autók mintájára a tengeri szállítás is kezd átállni a navigáció automatizálására. Praktikus is lenne, hiszen fárasztóan nagy távolságokat kell megtenni és zsúfolt kikötőkben lavírozni – írja az Interestingengineering.

A Hyundai 2020 decemberében hozta létre alvállalatát, az Avikust, amely az autonóm navigáció fejlesztéséért felel. Mottójuk André Gide egy sora:

Az ember nem fedezhet fel új óceánokat, hacsak nincs bátorsága szem elől téveszteni a partot.

Nos, nekik volt bátorságuk kapitány nélkül is eltávolodni a parttól, és 2021-ben már bemutatták 12 üléses önvezető tengerjárójukat Koreában, valamint a CES 2022 rendezvényen is, a világ legnagyobb elektronikai és informatikai kiállításán.

Navigációs szoftverük legújabb verziója a HiNAS 2.0, és egy 2. szintű autonóm navigációs technológia, amely képes irányítani és működtetni a hajót. Az 1. szintű funkcióihoz (környezetben lévő objektumok felismerése) a szoftver mesterséges intelligenciát használ, amely képes azonosítani a közeli hajókat, az időjárást és a hullámmagasságot.

A cég most bejelentette, hogy sikeresen kipróbálta a szoftvert a PRISM Courage nevű, 180 000 négyzetméteres LNG-szállító hajón is. A nagy kereskedelmi hajó május 1-jén indult útjára a Mexikói-öböl melletti Freeportból. A Panama-csatornán való áthaladás után a hajó megérkezett a dél-koreai Boryeong LNG-terminálhoz, miután 33 nap alatt megtett mintegy 10 800 tengeri mérföldet (20 000 km).

Hogyan segítette a szoftver az utat?

A távolság mintegy felét az autonóm navigációs szoftver segítségével tette meg. A HiNAS 2.0 a Hyundai integrált okoshajó-megoldásával (ISS) együttműködve találta meg az optimális útvonalat, és meghatározta az utazás ideális sebességét is. A szoftver segítségével a hajónak más járműveket is ki kellett kerülnie, és 100 alkalommal sikerült elkerülnie az ütközéseket. Az ajánlott útvonalakat használva az utat 7 százalékkal jobb üzemanyag-hatékonysággal teljesítették, miközben mintegy 5 százalékkal csökkentették az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Az Avikus a HiNAS 2.0 kereskedelmi forgalomba hozatalát tervezi, miután megkapta az ABS tanúsítványait.

Május közepén már bejárta a világot a hír, hogy egy teherhajót teljes egészében a mesterséges intelligencia irányított 790 km-en keresztül. Az Avikus technológiája jóval többet kínál ennél, ráadásul ez volt az első alkalom, hogy a technológiát kereskedelmi hajókon használták.

Rovatok