Élhető bolygó keringhet az egyik leghűvösebb ismert csillag körül

2022. szeptember 10., szombat 05:59

Mindössze száz fényévnyire van tőlünk, és jó célpont a Webb űrteleszkóp számára.

Csillagászok nemzetközi kutatócsoportja két bolygót fedezett fel egy százöt fényévnyire található csillag körül. A bolygók úgynevezett szuperföldek, így nevezik a Földnél nagyobb, de a Neptunusznál és Uránusznál kisebb tömegű bolygókat. Az LP 890-9 a második leghűvösebb ismert csillag.

A rendszer belsejében az LP 890-9b, a Földnél 30 százalékkal nagyobb tömegű bolygó mindössze 2,7 nap alatt kerüli meg a csillagot. A másik bolygó a nagyobb, az LP 890-9c 40 százalékkal haladja meg a Föld tömegét és 8,5 nap alatt kerüli meg a csillagot. Utóbbi a csillagászok szerint a csillagrendszer élhető zónájának belső határához közelebb helyezkedik el, ahol még nincs túl hideg vagy meleg ahhoz, hogy folyékony víz legyen a felszínén. A bolygó lakhatóságát azonban kétségessé teszi, hogy valószínűleg túl nagy és hatalmas adag sugárzás éri a csillag irányából.

A bolygók nagyon közel, jóval a Merkúr pályáján belül keringenek a csillagjukhoz. A LP 890-9b azonban jóval kisebb a Napnál: a tömege mindössze 12 százaléka, átmérője 15 százaléka a Napnak. Felszíni hőmérséklete is csak 2600 Celsius fok.

A belső bolygót a TESS exobolygó kereső műhold fedezte fel a csillag fényében bekövetkező változást elemző tranzíciós módszerrel. A TESS adatait a Birminghami Egyetem lakható bolygókat kereső SPECULOOS programjának teleszkópjai erősítették meg. Ez azért volt fontos, mert a TESS érzékenysége infravörös tartományban korlátozott, a hűvös csillagok fényének nagy része infravörös. A SPECULOOS chilei és tenerifei teleszkópjai ugyanakkor kellően érzékenyek voltak infravörös tartományban is, hogy felfedezzék a második bolygót is.

A SPECULOOS célja, hogy potenciálisan lakható, földszerű bolygókat keressen, amelyek a Nap közelében a legkisebb és leghűvösebb csillagok körül keringenek. Ennek a stratégiának az alapja, hogy az ilyen bolygók különösen alkalmasak arra, hogy a James Webb űrteleszkóp életre jellemző kémiai nyomokat keressen a légkörükben

– mutat rá Michaël Gillon, a belga Liége-i Egyetem csillagásza.

Gillon szerint a felfedezés nagyon hasonló a TRAPPIST-1-hez, amely 40 fényévnyire található, a leghűvösebb ismert, amatőr távcsövekkel nem is látható csillag. A SPECULOOS program kutatása kimutatta, hogy hét bolygója van, ebből három a lakható zónában.

Az LP 890-9c ezek alapján könnyen felkerülhet a Webb űrteleszkóp célpontjainak listájára, és ha ez bekövetkezik, már csak egy könnyen megjegyezhető név kell neki.

(CNN, Space.com, Wikipedia)