A gyémántnál keményebb természetes anyagot találtak

2022. szeptember 30., péntek 19:20

Az űrből származik a ritka drágakő.

Az ausztrál RMIT műszaki egyetem munkatársai lonsdaleitnek nevezték el azt a különleges anyagot, amelyet Afrikában becsapódott meteoritokban találtak. Az amerikai tudományos akadémia lapjában, a PNAS-ben közölt felfedezés szerint lonsdaleit a gyémánt egy ritka formája, amelyben hexagonális rácsot alkotnak a szénatomok, ezért mintegy 58 százalékkal keményebb a világ legkeményebb anyagaként ismert gyémántnál.

Az RMIT munkatársa, Dougal McCulloch szerint a lonsdaleit 4,5 milliárd évvel ezelőtt keletkezhetett egy kisbolygó és egy nagy méretű aszteroida ütközésekor.

Erős bizonyíték van a kialakulásnak erre a módjára, például olyan szuperkritikus gázokat zár magába az ásvány, amik a katasztrofális becsapódás után keletkezhettek

– mutatott rá McCulloch.

A felfedezést bemutató dolgozat egyik szerzője, a Monash Egyetem geológusa, Andy Tomkins szerint mivel az anyag nem a becsapódás során, hanem utána jött létre, van rá esély, hogy ipari körülmények között mesterségesen is elő tudjuk állítani. Az ultrakemény anyagnak gépek alkatrészeként sok hasznát vennénk.

(Futurism)