A máj gyógyításának kulcsa lehet a lepra

2022. november 26., szombat 20:00

A rettegett betegség tud valamit, ami hasznos lehet.

Az egyik legrégebb óta ismert fertőző betegség a lepra, amit az emberi szövetekben élősködő baktériumok – a Mycobacterium leprae és a Mycobacterium Lepromatosis – okoznak. A betegség a bőrt, az idegeket és a belső szerveket is támadja, és máig nem sikerült legyőzni, annak ellenére sem, hogy viszonylag nehezen fertőz, és az emberek 95 százaléka immunis rá, a nem védettek pedig ma már antibiotikummal gyógyíthatók.

A látható bőrtünetek miatt társadalmi stigmával is sújtott betegségnek különös, ismeretlen hatását fedezték fel az Edinburghi Egyetem munkatársai, akik a lepra természetes hordozóit, a tatukat vizsgálták. A tudósok 45 állatot fertőztek meg a baktériummal. A csoportból 13 állat ellenállt a fertőzésnek, őket is összehasonlították a fertőzöttekkel és 12 egészséges példánnyal.

Az eredmények meglepőek voltak: a fertőzött tatuk mája megnőtt. A növekedés látszólag nem volt kóros, a szövetek elhelyezkedése és működése rendes volt, arányosan megnagyobbodott keringéssel és epevezetékkel.

A mechanizmus pontos működése nem ismert, de a kutatók szerint a baktérium megtanulta átprogramozni a tatuk májának sejtjeit, amelyek őssejthez hasonló állapotba kerülve extra növekedésbe kezdtek, hegesedés, fibrózis vagy tumor nélkül.

Ha be tudjuk azonosítani, hogy a baktériumok miként képesek káros hatások nélkül megnöveszteni egy élő állat máját, az olyan tudást jelent, ami biztonságosabb terápiához, az idősödő máj megfiatalításához és a károsodott szövetek regenerációjához vezet

– mutatott rá Anura Rambukkana, az Edinburghi Egyetem biológusa.

Ugyanez a csapat a leprát kutatva korábban megállapította, hogy a lepra hasonló módon képes átprogramozni az idegrendszer részét képező Schwann-sejteket, amelyek az idegnyúlványokat szigetelő és védő velőshüvelyeket hozzák létre.

Mivel a máj folyamatosan megújul, átlagos életkora, szemben a többi szervünkkel, folyamatosan kevesebb mint három év. Ez az egyetlen olyan szerv, ami képes legalább részben visszanöveszteni magát. A krónikus májbetegségek ismétlődő gyulladásos sérülései azonban így is felhalmozódnak az idők során. A lepra törzsfejlődés által kifejlesztett regenerációs turbógombja ezért nagyon fontos felfedezés lehet a máj gyógyításában.

(ScienceAlert)