Ijesztően okos volt a T-Rex

2023. január 15., vasárnap 09:06

Átértékelődhet, amit eddig a hatalmas gyilkológépről gondoltunk.

A zsarnokgyíkok 65 millió éve élték aranykorukat és a mai felfogás szerint leginkább hatalmas főgonosz ragadozóként élhettek. Egy friss tanulmány szerint azonban idegrendszerüket tekintve ők voltak a dinoszauruszok „főemlősei”.

Suzana Herculani-Houzel agykutató Journal of Comparative Neurology hasábjain megjelent írása szerint a T-Rexek agya 3 milliárd neuront tartalmazott, amivel a mai páviánoknak megfelelő szellemi képességekkel rendelkezett.

A Tyrannosaurusok nem csak ingatlan méretű gyilkológépek voltak, de 40 évig élhettek és fejlett társas viselkedésre és együttműködésre is képesek voltak. A tudós az eszközhasználatot sem zárja ki, bár ő sem volt teljesen biztos benne, hogy a T-Rex apró mancsai alkalmasak lettek volna ilyesmire.

Megkövült ősi agyak sajnos nincsenek, ezek vizsgálata nélkül nehéz pontosan megbecsülni a dinoszauruszok agyának méretét és szellemi képességeiket. Herculano-Houzel jobb híján hasonló madarak agyát elemezve matekozta ki az eredményt. Ebben az esetben a dínókhoz közelebb álló struccokból és emukból indulva igyekezett a testmérettel arányos agyat felrajzolni.

Úgy tűnik a régi Jurassic Park mehet a levesbe, jöhet egy sokkal dermesztőbb sztori a nem ostoba dínókról.

(Futurism)