Felfedezték az ember koronavírus elleni védőrétegét

2023. február 15., szerda 05:57

Egy tüdőben felszaporodó receptort találtak, amely megfogja és semlegesíti a kórokozót. Új gyógyszerekhez vezet a felfedezése.

A Sydney-i Egyetem tudósai olyan fehérjét fedeztek fel a tüdőben, amely természetes úton képes kivédeni a járványt okozó SARS-CoV–2 vírus támadását. Az LRRC15, vagyis a 15-ös leucinban gazdag ismétlődő protein egy természetes receptor a sejtek külső falán, amely a kórokozón található tüskefehérjékhez kapcsolódik. Az emberi szöveteken végzett laboratóriumi kutatásból származó felfedezés komoly előrelépés a Covid–19 elleni küzdelemben, mert a vírus szaporodását és a tüdő hegesedését megelőző gyógyszerek kifejlesztéséhez nyitja meg az utat.

Az ausztrál kutatók egyszerre három tudományos cikket közöltek a fehérjéről, közülük egy, a PLOS Biologyben megjelent dolgozat foglalkozik az anyag koronavírussal szembeni hatásával.

Két másik kutatócsoporttal dolgoztunk közösen, Oxfordban volt az egyik, az Egyesült Államokban a Brown és Yale Egyetemen a másik. Felfedeztünk egy olyan receptort az LRRC15 fehérjében, amely megállítja a SARS-CoV–2-t. Megállapítottuk, hogy ez a receptor úgy működik, hogy a vírushoz kapcsolódva ártalmatlanítja azt, ami csökkenti a fertőzést

– fogalmazott a kutatást vezető Greg Neely professzor.

Nekem immunológusként az a tény, hogy van egy immunreceptor a tüdő belsejében, amely blokkolja a vírust, őrületesen izgalmas” – tette hozzá.

A csodálatos tépőzár

Az elmúlt évek világjárványa nyomán már széles körben ismertté vált, hogy a koronavírus az úgynevezett ACE2 receptorhoz kapcsolódva támad, erre kapaszkodva lép be az emberi sejtbe, hogy önmagát sokszorosítsa. Az LRRC15 ugyanolyan kapcsolódási pont, mint az ACE2, azzal a különbséggel, hogy nem engedi a vírust a sejtbe lépni, ehelyett mozgásképtelenné teszi azt, megakadályozva a fertőzést.

Kicsit úgy lehet elképzelni, mint egy molekuláris tépőzárat, odaragad a vírus tüskéjéhez és megállítja, nem engedi a célsejt elérését. A vírust lényegében a tépőzár másik fele borítja, és miközben a fő receptorhoz igyekszik, beleakad az LRRC15-be

– magyarázza Neely professzor csapatának tagja, Lipin Loo.

Az LRRC15 jelen van a bőrben, nyelven, fibroblasztokban, nyirokcsomókban. Az egészséges tüdőben nem sikerült jelentős mennyiségben kimutatni a receptort, a vírussal fertőzötteknél viszont nagy mennyiségben megjelent. Mindez a szervezet természetes védekezésének eredménye.

Neely professzor kiemelte, hogy a fehérjének nagyon fontos szerepe van a hegesedés elnyomásában.

A felfedezés segít olyan vírusellenes és fibrózisellenes gyógyszerek kifejlesztésében, amely segít a patogén koronavírusok, de akár más hegesedést okozó vírusok elleni kezelésben. A fibrózis ellen nincsenek jó gyógyszerek, az idiopátiás tüdőfibrózis jelenleg gyógyíthatatlan

– mutatott rá.

A fibrózis egy hegesedéssel és a szövetek megvastagodásával és rugalmatlanná válásával járó gyulladásos folyamat, amely légzésnehézséghez vezet, ha a tüdőt érinti.

A szerzők szerint az LRRC15 vírusvariánstól függetlenül különböző stratégiák részeként is bevethető kezelésben és megelőzésben – akár az orrba juttatva, vagy súlyos eseteknél a tüdőt célozva. A receptor ismeretében azt is tudhatjuk, hogy az LRRC15 megléte vagy hiánya előre jelzi a koronavírus-fertőzés lefolyásának súlyosságát.

(The University of Sydney)