Megfejtették a fognövesztő gén titkát

2021. április 30., péntek 08:19

Japán kutatók az új fogtündérek: egerekben és menyétekben is sikerült fogat növeszteniük.

A Kyotói Egyetem és a Fukui Egyetem kutatói egy gén elnyomásával sikeresen indították be új fogak fejlődését. A felfedezésükről szóló beszámolót a Science Advances közölte.

Egy átlagos felnőttnek 32 foga van, az esetek egy százalékában vele születetten kevesebb vagy több lehet ennél. A japán tudósok ennek okait vizsgálták.

Az egyes fogak morfogenezise rengeteg molekula összjátékán múlik, mint a csontmorfogenetikus fehérje vagy a BMP- és a Wnt-jelanyag

– magyarázza Kacu Takahasi, a kutatás szerzője.

A BMP és a Wnt azonban sok más csontfejlődési folyamatban is részt vesz a szervezetben, ezért ezek manipulációja nem kívánt mellékhatásokhoz vezet. A magzati fogfejlődésért felelős gén, az USAG-1 azonban megoldja ezt a problémát.

Tudtuk, hogy az USAG-1 elnyomása jó a fognövekedésnek, de nem tudtuk, hogy elegendő-e

– magyarázta Takahasi.

Fogváltóknál is működik

A kísérletek során antitestekkel akadályozták az USAG-1 működését fogatlanul születő kísérleti egerekben, ez azonban visszavetette a születések számát. Ekkor egy másik monoklonális antitesttel próbálkoztak, ami csak az USAG-1 és a BMP kapcsolatát bontotta fel.

A kísérlet során kiderült, hogy a BMP jelei alapvető szerepet játszottak abban, hogy hány fog alakul ki. Egy esetben az antitestkezelés egy teljes fog kinövését eredményezte, ami különben történt volna meg.

Ezt az eredményt sikeresen megismételték menyéteken is, ami azért fontos, mert a menyétek az emberhez hasonlóan fogváltók, vagyis ők is tejfogakkal kezdik az életüket. A kutatók további állatkísérletekre készülnek: következő körben kutyákon és disznókon próbálják ki a fognövesztő kezelést. Ha ezek sikerrel járnak, az eljárást veleszületett foghiány gyógyítására fogják használni.

(New Atlas, SciTechDaily)