Zöld tea kivonatával a HIV-vírus átadása ellen

2009. május 21., csütörtök 07:02

A 33 millió HIV-fertőzött többsége heteroszexuális kapcsolat során fertőződött meg, a zöld tea pont az ilyen esetekben segíthet.

A zöld teában található egyik vegyület gátolja az AIDS-betegséget okozó vírus szexuális úton történő átadását, ezért alkalmazása ajánlott retrovirális hüvelykrémek adalékaként is - közölték német kutatók az amerikai tudományos akadémia lapjának online változatában.

A Heidelbergi Egyetem szakértői szerint a vegyület különösen a szegény országokban lehet olcsó orvosi eszköz a HIV-vírus terjedésének csökkentésére.

A zöld tea számos hatóanyaga közül az egyik az epigallokatehin-gallát (EGCG) elnevezésű polifenol, amelyről kiderült: képes megakadályozni, hogy a spermiumban lévő egyik fehérje továbbítsa a vírust.

A HIV-fertőzésnek csak egyik, ám gyakori formája az ondó által, szexuális úton történő vírusátadás, amelyet az új vegyület gyengít.

"Nemrégiben azonosítottunk egy peptidfrakciót az emberi ondóban, amely következetesen növelte a HIV-fertőzést" - írták a PNAS-ben megjelent tanulmányukban a kutatók.

A fehérjeszakasz a célsejtek felszínéhez szállítja a vírus alkotóit és hozzákapcsolja, ezáltal segíti, hogy bejusson a sejtbe, és ott szaporodni kezdjen. A zöld teából származó anyag ezt a folyamatot akadályozza.

A HIV-vírust hordozó 33 millió ember túlnyomó része heteroszexuális kapcsolat során fertőződött meg, az új esetek 96 százalékát pedig a fejlődő országokban regisztrálják. Ezért az olcsó zöld tea kivonat egyszerű és elérhető módja lehet a megelőzésnek.