Megtalálták a dinoszauruszok legrégibb ősét

2010. március 4., csütörtök 10:44

Az eddig ismert legrégebbi dinoszauruszoknál 10 millió évvel korábbi őslényfaj maradványaira bukkantak tudósok Afrikában. A dinoszauruszszerű állat, amely az Asilisaurus kongwe latin nevet kapta, a triász korban, körülbelül 245 millió évvel ezelőtt élt.

A tudósok a Nature című tudományos lapban számolnak be felfedezésükről, és azt állítják, hogy ezek az őslények a dinoszauruszok legközelebbi rokonai. Olyanok a dinoszauruszokhoz viszonyítva, mint a csimpánzok az emberhez viszonyítva, valamiféle unokatestvérek - nyilatkozta a BBC-nek Dr. Randall Irmis, aki a Utah-i Természettudományi Múzeum részéről vett részt a kutatásban.

A paleontológusok azt mondják, meglepődtek, mert nem ilyennek képzelték a dinoszauruszok ősét. Fura kis lény ez, mondta Dr. Irmis. Mindig azt hittük, hogy a legkorábbi ősök apró, két lábon járó, húsevő állatok. Ehhez képest ezek négy lábon jártak, csőrük volt és a növényevő állatokra jellemző fogaik - tette hozzá.

A Tanzánia déli részén talált Asilisaurus kongwe lelet segít megfejteni a dinoszauruszok evolúcióját, véli a londoni természettudományi múzeum egyik paleontológusa. Ezek a lények nagyon sok tulajdonságukban hasonlítanak a dinoszauruszokhoz. Közvetlen kapcsot jelentenek a primitívebb hüllők és a fejlettebb dinoszauruszok között - mondta Dr. Paul Barrett.

A kutatók a maradványok alapján arra következtetnek, hogy ezek a korai, primitív dinoszauruszfélék 45 millió évvel megjelenésük után elpusztultak. Az Asilisaurus kongwe bizonyíték lehet arra, hogy az eddig hittnél jóval korábban is élhettek dinoszauruszok a Földön, illetve arra is, hogy lehetnek még más korai dinoszauruszfajták, amelyeket eddig nem fedeztek fel.