Valami elnyel valamit a galaxisok magjában

2010. március 30., kedd 17:08

Két mexikói kutató modellszámítások alapján becslést adott a sötét anyag lehetséges maximális sűrűségére a galaxisok magjában helyet foglaló szupernehéz fekete lyukak közvetlen környezetében.

A világegyetemről alkotott jelenlegi elképzelés szerint annak mintegy negyedét a sötét anyag, ez az egyelőre még misztikus szubsztancia alkotja, melynek létéről csak gravitációs hatása árulkodik, írta meg a Hírek.csillagászat.hu

Az univerzum korai fejlődési fázisaira vonatkozó elméletek azt mondják, hogy a gáz csillagok keletkezéséhez vezető sűrűsödése a sötét anyag alkotta csomósodások körül indult be. Ezen első csillaggenerációkból jöttek létre aztán a ma is megfigyelhető galaxisok. Utóbbiak kialakulásával és fejlődésével foglalkozó kutatások során már eddig is rengeteg energiát fordítottak a sötét anyag szerepének tisztázására. Ezen vizsgálatok sorában a National Autonomous University of Mexico (UNAM) két kutatója, Xavier Hernandez és William Lee most becslést adtak sűrűségének felső határára egy nem kevésbé egzotikus objektumtípus, a galaxisok centrumában található szupernehéz fekete lyukak környezetében.

Hernandezék azt tanulmányozták, hogy milyen módon nyelik el a millió-milliárd naptömegnyi fekete lyukak a környezetükben található sötét anyagot. A modellszámítások alapján azt találták, hogy az anyag elnyelésének üteme, az akkréciós ráta nagyon érzékeny a fekete lyuk körül található sötét anyag mennyiségére. Ha annak koncentrációja nagyobb lenne, mint 7 naptömeg köbfényévenként, a fekete lyuk olyan gyorsan növekedne, azaz annyi sötét anyagot nyelne el, hogy az egész galaxis rövid idő alatt felismerhetetlenné válna. Hernandez megfogalmazása szerint a galaxisok kialakulása óta eltelt évmilliárdok alatt egy ilyen gyors folyamat annyira megváltoztatná a galaxispopulációt, hogy az teljesen eltérne a ma megfigyelhetőtől.

Vizsgálatuk tehát azt sugallja, hogy a sötét anyag sűrűségének a galaxisok centrumában nagyjából konstansnak kell lenni. Eredményüket az univerzum jelenlegi fejlődési modelljeivel összevetve Hernandez és Lee arra a következtetésre jutott, hogy ez utóbbiakat alátámasztó néhány feltételezés valószínűleg módosításra szorulhat: a sötét anyag talán mégsem teljesen úgy viselkedik, mint ahogyan a kutatók eddig gondolták.

Az eredményeket részletező szakcikk a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society c. folyóiratban fog megjelenni.a