Új dinoszauruszfaj maradványaira bukkantak a Bakonyban

2010. május 26., szerda 20:58

Szenzációs lelet került elő az egyetlen magyarországi dinoszaurusz-lelőhelyről, a bakonyi Iharkútról, ahol egy új faj, egy 85 millió éves ceratopsia maradványait találták. A magyar felfedezést a legrangosabb természettudományos szaklap, a Nature legújabb száma közli.

"A tudomány számára egy új fajról van szó. A dinoszaurusz maradványait a tavaly nyári ásatásokon találtuk meg, amikor a koponya elülső része került elő. Azt a csoportot, amelybe tartozik, nagyon leegyszerűsítve papagájcsőrű dinoszauruszoknak is szokás nevezni, pont ez a papagájcsőrszerű rész került elő" - mondta Ősi Attila, geológus, paleontológus, a bakonyi dinoszaurusz-lelőhely egyik felfedezője, a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Természettudományi Múzeum Paleontológiai Kutatócsoportjának tudományos munkatársa.

Egy növényevő, négy lábon járó, körülbelül 1-1,5 méteres testhosszt elérő, a ceratopsia csoportjába tartozó dinoszauruszról van szó.

"A tülkös vagy galléros dinoszauruszok csoportjába sorolható. A legközelebbi rokonai Ázsiából, a Góbi-sivatagból ismertek. A lelet egyik legfontosabb aspektusa, hogy ez az első biztosan ceratopsia maradvány, amely Európában előkerült. Gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy ez a csoport nemcsak Ázsiát és észak-amerikai területeket hódította meg, hanem Európa egyes térségein is élt" - magyarázta Ősi Attila.

Az a tény, hogy a magyarországi ceratopsia igen közeli rokonságot mutat a Góbi-sivatagbelivel, azt feltételezi, hogy ennek a csoportnak a képviselői valamikor a kréta időszakban Ázsiából eljutottak egészen a nyugat-európai területekre.

"Az egykori Thetisz-óceán szigetvilágát is benépesítették. Ebben a szigetvilágban volt a bakonyi terület" - fogalmazott Ősi Attila.

Az új magyarországi dinoszaurusz Ajkaceratops kozmai nevet kapta Ajka városa és Kozma Károly geológus tiszteletére.

"A felfedezés hosszú kutatómunka eredménye, hiszen közel egy évtizede folytatunk ásatásokat ezen a területen, ahol kutatócsoportunk megtalálta az új dinoszauruszt. Iharkúton legalább harmincféle faj képviselői kerültek elő, köztük teknősök, krokodilok, repülő hüllők és dinoszauruszok maradványai" - összegezte Ősi Attila.