Új elektromos csukafajt fedeztek fel

2010. szeptember 19., vasárnap 17:52 | aznap frissítve

Afrika déli részén új nílusi csukafajt fedeztek fel német és dél-afrikai kutatók.

A Regensburgi Egyetem és a Dél-Afrikai Vízi Biodiverzitás Intézet biológusai a Namíbia és Angola határán folyó Kunene folyóban bukkantak rá az új fajra.

Egy ideje ismert, hogy a Hippopotamyrus ansorgii elnevezésű nílusi csukafaj valójában több hasonló faj komplexuma, ugyanis a namíbiai Zambézi folyóban élő példányok jelentősen különböznek az angolai törzsalaktól. A Kunene folyónál végzett kutatások során a biológusok most olyan nílusi csukákat fedeztek fel, amik egyértelműen elhatárolhatóak a H. ansorgii komplexum mind a hat eddig ismert alakjától - írja a Der Standard osztrák lap cikkében. A Kuneneben élő példányok molekuláris genetikai módszerekkel vizsgálva is önálló típusnak bizonyultak, bár közeli rokonságban állnak az említett komplexum tagjaival.

A nílusi csukák elektromosan érzékenyek, olyan szervekkel rendelkeznek, amik kisüléseit a fajon belüli és fajközi kommunikációban és a tájékozódásban használják fel. Az elektromos kisülések azonban fajspecifikusak, a Kunene nílusi csukáinak kisülései különböznek a Zambéziban élőkétől, mind az általuk lerajzolt görbe alakjában, mind amplitúdóspektrumaikban.

A kutatók az újonnan felfedezett típust új fajként azonosították, és a Hippopotamyrus longilateralis nevet adták neki. Eredményeiket a Journal of Natural History című folyóiratban tették közzé.