Küszöbön a malária legyőzése

2011. november 10., csütörtök 10:49

Sikerült azonosítaniuk a cambridge-i Wellcome Trust Sanger Intézet kutatóinak azt az útvonalat, amelyen a maláriaparazita belép a vörösvértestekbe és megfertőzi azokat.

A kulcsot jelentő receptor felfedezése megnyitja az utat célzott vakcinák kidolgozása előtt, mert a belépési mechanizmus a Plasmodium falciparum kórokozó valamennyi ismert törzsénél azonos - írták a Nature című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzői.

A malária parazitája az egyik emberről a másikra az Anopheles szúnyogfajok nőstényének közvetítésével jut át a fertőzött vérrel. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint évente 300 millió maláriás eset van világszerte, 2009-ben 781 ezren haltak meg miatta, főként afrikai gyerekek. A halálesetek 90 százaléka történik Afrikában, ennek 92 százaléka 5 év alatti gyereket érint.

A malária úgy terjed, hogy miután a fertőzött ember vére a szúnyogba kerül, az egy másik embert megcsípve a nyálában adja át a betegség parazitáját. A paraziták a frissen megfertőzött ember májában maradnak néhány hétig, majd a véráramba jutnak, ahol megfertőzik a vörösvértesteket, és tovább szaporodnak.

„Megállapításaink váratlanok voltak, és teljes mértékben megváltoztatták, azt, ahogyan a kórokozó benyomulási folyamatát látjuk" - emelte ki Gavin Wright vezető szerző, az intézet munkatársa. Wright és kutatótársai kísérleteikben megmutatták, hogy a behatolás a parazita egy specifikus molekulájának, ligandumának és a vörösvértest egyik receptorának kölcsönhatásán múlik. Ha sikerül ezt a kölcsönhatást ellehetetleníteni, akkor meghiúsul a kórokozó támadási kísérlete, mert nem lesz képes rést vágni a sejt védőfalán.