Néhány pókfaj hímjei kasztrálják magukat

2012. február 2., csütörtök 10:48

Egyes pókfajok hímjei önként kasztrálják magukat párzás alatt, hogy ezzel növeljék apasági esélyeiket, és mentsék saját életüket, hiszen a nőstények a nászéjszaka után hajlamosak felfalni alkalmi társukat. A Nephilengys malabarensis pókok párzási szokásait szingapúri kutatók tanulmányozták, akik vizsgálataikról a Biology Letters című folyóiratban jelentették meg tanulmányukat.

A pókok esetében a sperma átadása indirekt úton történik. Amikor a hím kész a párzásra, egy tasakot sző, abba helyezi spermáját, majd a párzószervvé alakult módosult tapogatólába (pedipalpus) segítségével szinte felpipettázza a folyadékot. A párzás során a tapogató szinuszainak változtatásával fecskendezi be a spermát a nőstény ivarnyílásába, az epigynumba.

A párzószervvé átalakult tapogatólábak végei könnyen leválnak, és gyakran a nőstényben maradnak. A biológusok úgy vélték, ez meggátolja a nőstényt, hogy más hímekkel is párosodjon, vagyis a hím biztos lehet apaságában. A jelenségnek abban az értelemben is van értelme, hogy a hím így könnyebben elmenekül a kannibál nősténytől – olvasható a BBC-n.

A teljes férfiatlanítást azonban a biológusok nem tartották szükségesnek ahhoz, hogy a hím meggátolja a nőstényt félrelépését, ezért a kutatók más elméleteket dolgoztak ki az eunuchjelenség megmagyarázásához. Egyesek szerint a kasztrált pókok sokkal harciasabbá és agilisabbá válnak többi fajtársaikhoz képest.

Taicsin Li, a Szingapúri Nemzeti Egyetem biológusa kollégáival viszont azt vizsgálta, hogy a kasztrálás következtében a párzószerv tovább pumpálja-e a Nephilengys malabarensis nőstényekbe a spermát. A tudósok felboncolták a pókokat és mikroszkóp alatt vizsgálták a spermaszámot.

Eredményeik arról tanúskodnak, hogy a spermaátadás a letört párzószervből folytatódott, és minél tovább maradt a letört tapogatóláb az epigynumban, annál nagyobb mennyiségű spermát sikerült a hímnek távirányítással átadnia, vagyis annál több utódra számíthatott. A prolongált spermaátadásra nem került sor, ha a párzószervnek csupán a vége tört le, vagyis a pókok feláldozzák férfiasságukat, hogy biztosítsák az utódlást.