Hibás kábel miatt mértek fénynél gyorsabb részecskéket

2012. február 23., csütörtök 15:58

Tavaly szeptemberben felkavarta a tudományos világot az olasz tudósok felfedezése, akik egy neutrinónyaláb kilövése során úgy találták, hogy a szubatomi részecskék a fénynél is gyorsabban mozogtak. A felfedezés megcáfolta a modern fizikatudomány számos alaptételét, így sokan kétkedve fogadták az értesülést. Mostanra kiderült, hogy csak egy hibás kábelre visszavezethető mérési hibáról van szó.

Az olaszországi Gran Sasso Laboratórium 2006-ban kezdte meg az OPERA (Oscillation Project with Emulsion-tRacking Apparatus) nevű kísérletet, melyben a svájci részecskegyorsító, a CERN támogatta őket. A kísérlet célja egy ritka részecskeátalakulás megfigyelése volt. A kétszáz fizikust megmozgató kísérlet során a Genf mellett található CERN egyik létesítményéből neutrínónyalábot lőttek a 730 kilométerre lévő olasz laboratóriumba.

A szeptember 22-én napvilágot látott hír szerint az olasz kutatóknak sikerült a fénysebességnél gyorsabban haladó részecskéket mérniük. Ez hatalmas jelentőségű tudományos áttörésnek számított; a fénysebesség egy évszázada tölt be kulcsfontosságú szerepet a modern fizikában. A felfedezés felborította volna azt az Albert Einstein által meghatározott alaptételt, amely szerint a fénynél semmi sem mozoghat gyorsabban, még a szubatomi részecskék sem.

Hatvan nanomásodpercnyi tévedés

A kísérletben részt vevő tudósokat megdöbbentette, hogy a kilőtt neutrínónyaláb a vártnál 60 nanoszekundummal korábban megérkezett a célállomásra, az ismételt próbálkozások pedig ugyanezt az eredményt hozták. Bár ezek megbízhatónak tűntek, a tudományos világ szkeptikusan fogadta a felfedezést, ugyanis az ellentmondott az elmúlt évtizedek összes fizikai alaptörvényének.

A kísérlet eredményét látva sokan mérési hibára gyanakodtak - mint kiderült, nem véletlenül. Az American Association for the Advancement of Science képviselője, Edwin Cartlidge a Science Insider című szaklapban írta meg, hogy egy üvegszálas kábel hibás csatlakozása okozta a mérési hibát. A kábel a neutrínók indításáért felelős GPS rendszert kötötte össze a mérést végző számítógéppel.

Einstein elmélete továbbra is helytálló

Az OPERA projekt kutatóit sokkolta a felfedezés, és másokat is arra bátorítottak, hogy ismételjék meg a kísérleteket. Cartlidge beszámolója szerint azonban, miután pontosan beállították az említett optikai kábelt, megállapították, hogy az hatvan nanoszekundumnyi eltérést mutat az adatáramlás sebességében - ezt az eltérést viszont korábban a neutrínók sebességének tulajdonították.

Mindez magyarázatot adhat a vizsgálat szubatomi részecskék eddig elképzelhetetlennek hitt gyorsulására. Az optikai kábel cseréje után a neutrínók mozgási sebessége megfelelt a vártnak, így valószínűleg a modern fizikatudományban nem számíthatunk paradigmaváltásra.