Magmabuborék nő Szantorini alatt

2012. szeptember 10., hétfő 19:20

Akár 20 millió köbméterrel is nőhetett alig egy év alatt Szantorini, mivel egy magmabuborék nő a görög sziget alatt. Egyelőre nem várható, hogy kitör a tűzhányó.

Óriási magmabuborék növekszik Szantorini szigete alatt, az olvadt kőzetek mennyisége 2011 januárja és 2012 áprilisa között 10-20 millió köbméterrel növekedett - hangsúlyozzák brit kutatók, akik vizsgálataik eredményeit a Nature Geoscience legújabb számában ismertették.

A műholdfelvételek és a GPS-adatok elemzése kimutatta, hogy a vizsgált időszak alatt a sziget 8-14 centimétert emelkedett meg a "magmabuborék" növekedésének "köszönhetően". A kutatások segítenek a tudósoknak jobban megérteni a vulkán "működési mechanizmusát", amely legutóbb 3600 évvel ezelőtt tört ki, több méter vastag hamuüledékkel borítva be a szigetet - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

2011 januárjában egy sor apró földrengést regisztráltak Szantorini alatt. A legtöbb oly enyhe volt, hogy csupán a műszerek voltak képesek észlelni, mindazonáltal ezek voltak a szeizmikus aktivitás első jelei az elmúlt 25 év óta.

A vizsgálatok azután kezdődtek, hogy Michelle Parks, az Oxfordi Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője műholdfelvételeken észlelte a sziget emelkedését.

A kutatócsoport számításai szerint az elmúlt év alatt annyi olvadt kőzettel gyarapodott a Szantorini alatt lévő "buborék", amennyi magmát általában 10-20 év alatt termel a vulkán. Ez azonban nem jelenti azt, hogy feltétlenül a tűzhányó kitörésére kell számítani, az utóbbi hónapokban a szeizmikus aktivitás ugyanis alábbhagyott.