Génmódosított vírus gyógyíthatja a májrákot

2013. február 11., hétfő 13:16

Egy klinikai tesztben harminc, halálos májrákban szenvedő pácienst kezeltek génmódosított vírussal. A kezelés sikeresnek bizonyult: a vírus meghosszabbította a betegek életét, mivel elpusztította a rákos daganatot, és megakadályozta az újabb tumorok kialakulását. A kísérletben részt vevő kutatók vasárnap ismertették az eljárást. A nagy dózisú hatóanyaggal kezelt 16 beteg 14,1 hónappal élte túl a kezelést, szemben azokkal, akik alacsony dózisban kapták a gyógyszert – nekik csak 6,7 hónapjuk maradt hátra.

David Kirn, az eljárásról szóló tanulmány társszerzője elmondta, hogy a mostani eljárás áttörést jelent az orvostudomány számára: ez volt az első alkalom, hogy egy génmódosított vírussal gyógyítottak rákos daganatot, hatékonyan növelve a páciens túlélési esélyeit. A szerzők a tanulmányban megjegyezték, hogy bár a rákkutatás utolsó harminc évében komoly eredményeket értek el biológiai és kemoterápiás eljárásokkal, az még most is problémát jelent, hogy a metasztatikus, vagyis áttétes daganatokat hatékonyan kezelni tudják. A kutatók ezért úgy döntöttek, hogy hatékonyabb, aktív immunterápiás eljárásra lenne szükség.

A Pexa-Vec néven emlegetett JX-594 vakcina az áttétes tumorok kezelésében nyújthat hatékony segítséget. Kirn elmondta, hogy a Peca-Vexet úgy tervezték, hogy a szervezetben szaporodva elpusztítsa a rákos sejteket, miközben az immunrendszert úgy módosítják, hogy az pusztítsa el a ráksejteket. Az eredmények azt mutatják, hogy a Pexa-Vec mindkét dózisban csökkentette a tumorok méretét, mérsékelte a véráramlást a daganatokban, és sikerrel stimulálta a daganat elpusztítására irányuló immunválaszt is.

A Pexa-Vecet a kutatók egy vakcinavírusból állították elő, amit évtizedek óta alkalmaztak vakcinaként, többek között a himlő ellen. A kutatási eredmények azt igazolták, hogy a Pexa-Vecre viszonylag jól reagál a betegek szervezete, eltekintve az influenzaszerű mellékhatásoktól és a hányástól - ezek a tünetek a vakcina beadása után egy-két napig kínozzák a betegeket. A tanulmány szerzői már a vakcina nagyobb volumenű felhasználására készülnek; a következő kísérletbe 120 beteget vonnának be, és más ráktípusokkal is tesztelnék a szer hatékonyságát.