A mutáns csótányt nem lehet cukorral átverni

2013. május 24., péntek 20:59

Az ember évtizedek óta alkalmaz mérgező, cukortartalmú csapdákat, hogy megszabaduljon a csótányoktól. Egy európai csótánytörzs azonban megváltoztatta ízlelőreceptorait, hogy elkerülje a cukorcsapdákat.

Egy floridai lakás tesztkonyhájában amerikai kutatók a csótányok ellen kifejlesztett mérget tesztelték, amikor felfigyeltek arra, hogy a szer ellenére a rovarok szaporodni kezdtek. A kutatók az egyik elméletet a másik után dolgozták ki, hogy magyarázatot adjanak a jelenségre, míg végül rájöttek arra, hogy a kártevők felhagytak a korábban szívesen fogyasztott mérgezett kukoricaszirup fogyasztásával, ezért kezdtek gyorsan szaporodni.

A svábbogár rendkívül alkalmazkodó állat, nehéz vele felvenni a harcot - mondta Jules Silverman, az észak-karolinai egyetem rovarszakértője, aki felfedezte a jelenséget a teszt során. Silverman és kutatócsoportja a Science című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban ad magyarázatot a mutáns csótánytörzsre. A megoldást azokban neuronokban kell keresni, amelyek a táplálék által kiváltott ingereket küldik az agynak.

Egy közönséges svábbogár esetében a glükóz pozitív ingert vált ki az idegsejtben, míg a mutáns rovar esetében a cukor pozitív és negatív idegi ingerületet is eredményez. A negatív inger elfojtja a pozitív ingert, így az agy azt az üzenetet kapja, hogy a cukor íze rossz. A tudósok apró elektródák segítségével mérték az állat ízlelő receptorainak aktivitását.

A kutatás során elsősorban a német és nem az amerikai óriás csótányt vizsgálták, de Dél-Kaliforniában, Cincinnatiban, Indianában, Dél-Koreában és Oroszországban is találtak olyan kisebb méretű svábbogarakat, amelyekre hasonló étkezési szokások jellemzőek. A tudósok jelenleg azt kutatják, hogy más csótányfajok is mutatnak-e hasonló viselkedésformát.