33 új, furcsa hangyafajt találtak

2013. augusztus 1., csütörtök 16:03

Amerikai kutatók 33, eddig ismeretlen új hangyafajt fedeztek fel. A Közép-Amerikában és a Karib-tengeri szigeteken őshonos hangyák szinte teljesen vakok, körülbelül 2 milliméter hosszúak, és az esőerdők avarjában, illetve rohadó fák tövében élnek.

A hangyákat felfedező kutatók egy maja istenségről nevezték el az állatok egyharmadát. Az egyik, Hondurasban felfedezett faj, az Eurhopalothrix zipacna például az erőszakos, krokodilszerű maja démonról kapta a nevét. Egy másik példány, az Eurhopalothrix xibalba  azt jelenti, hogy a félelem helye, ami a maja alvilágra utal. Mikroszkóp alatt a kis hangyák igazi szörnyeknek tűnnek. Az arcuk széles pajzsra emlékeztet, amin szinte eltűnnek a tűhegynyi szemek, és a pofájuk különösen vadnak tűnik a hatalmas állkapcsok miatt.

Jack Longino, a Utah Egyetem entomológusa elmondta, hogy az állatokra a mezőgazdasági területek kialakításakor megmaradt kisebb erdőkben bukkantak rá. A rovartan szakértője szerint a hangyák fontos szerepet játszanak az ökoszisztémában, például a növények beporzásánál, illetve a talaj fellazításánál. Longino elmondta, hogy világszerte körülbelül 15 ezer hangyafajt sikerült azonosítani, de a 131 hangyafajt felfedező kutató azt sem tartja kizártnak, hogy akár százezer különböző hangyafaj is lehet a Földön. A mostani tanulmány is igazolta, hogy a trópusokon páratlan biológiai sokszínűséggel szembesülhetnek a kutatók.