Ádám és Éva nem ismerte egymást

2013. augusztus 2., péntek 20:49

Szinte valamennyi bolygónkon élő férfi visszavezetheti eredetét egyetlen férfira, aki mintegy 135-200 ezer évvel ezelőtt élt Afrikában – derült ki egy új genetikai elemzésből, amelynek eredménye először mutatta ki, hogy a közös férfi ős minden bizonnyal egy időben élt a nők közös ősével.

Az amerikai Stanford Egyetem kutatói a Science című folyóirat legfrissebb számában tették közzé azt a tanulmányukat, amelyben a férfi nemet meghatározó kromoszóma, az Y kromoszóma eddigi legteljesebb körű genetikai elemzését végezték el. Ugyancsak a Science-ben jelent meg a szardíniai Sassari Egyetem kutatócsoportjának tanulmánya 1204 szardíniai férfi DNS-ének genetikai elemzéséről.

Eredményeik megdöntik azokat korábbi kutatási eredményeket, amely szerint a férfiak közös őse valamikor 50-115 ezer évvel ezelőtt élt a bolygón. Korábban a szakemberek azt feltételezték, hogy a férfiak és a nők közös őse különböző időben élt.

Az amerikai kutatók a világon élő kilenc különböző népcsoport 69 férfi tagja Y kromoszómájának – amely csak apai ágon öröklődik – teljes genomját szekvenálta. Génmintákat vettek dél-afrikai busmanoktól, Szibériában élő jakutoktól, namíbiai, kongói, gaboni, algériai, pakisztáni, kambodzsai és mexikói férfiaktól. Mintegy tízmillió genetikai marker vizsgálatából jutottak arra a következtetésre, hogy közös ősük 120-156 ezer évvel ezelőtt élhetett.

Rossz helyen, jó időben

A kutatók elvégezték a férfiak mitokondriális DNS-ének – amely anyai ágon lép tovább a nemzedékekben –, valamint 24 nő hasonló mintáinak elemzését, és megállapították, hogy a nők közös őse, valamikor 99-148 ezer évvel ezelőtt élhetett Afrikában, nagyjából akkor, amikor a férfiak közös őse is. A kutatók szerint annak ellenére, hogy az „ős Ádám” és az „ős Éva” egy időben élhetett, nem egymás közelében éltek, sőt nem is párosodtak.

Ez a két ember nem ismerte egymást – mondta a Live Science tudományos hírportálnak Melissa Wilson Sayres, a Kaliforniai Egyetem genetikusa, aki nem vett részt a kutatásban.

A szardíniai kutatók 1204 szardíniai férfi többezer egypontos mutációinak kombinációt vizsgálták. Ezek a DNS-lánc egyetlen bázismolekuláját érintő változások jellemző mintázatot mutatnak a több ezer éven keresztül együtt élő embercsoportokon belül. A Paolo Francalacci vezette kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy ezeknek a férfiaknak a közös őse valamikor 180-200 ezer évvel ezelőtt élhetett.

Egy korábbi tanulmány, amelyet az Arizonia Egyetem kutatói végeztek, azt mutatta ki, hogy Afrikában számos férfinak van olyan közös unikális kromoszómája, amely egy még korábban –237 és 581 ezer évvel ezelőtt – élt férfira vezethető vissza.

A stanfordi kutatók most azt tervezik, hogy szekvenálják ugyanezen népcsoportok 2000 férfijának Y kromoszómáját, hogy megállapítsák pontosan holt élhetett Afrikában a közös ős.