Új képalkotás segíthet a daganatosokon

2013. szeptember 6., péntek 16:54

A Harvard University tudósai  kifejlesztettek egy új agyi képalkotó eljárást, amivel a daganatok egyértelműen megkülönböztethetőek az egészséges sejtektől. Egy műtétnél pontosan látszik, hol ér véget a beteg rész, és hol kezdődik az egészséges, így sokkal könnyebb az operáció.

A mikroszkópos technika, a stimulált Raman szórás (stimulated Raman scattering – SRS) úgy működik, hogy a elemzik az agynál létrejövő fény spektrumát, ami akkor keletkezik, ha nemroncsoló lézerrel lőnek rá.

Érzékelik a kémiai kötések rezgéseit, megkülönböztetve az egészséges sejteket a sűrű tumorszövettől a lipidek és fehérjék sejtbeli száma alapján. A lipidek zöldek, míg a fehérjék kékek. A fehérjegazdag tumorok ezért kéknek látszanak.

A műtétek közben a sebészek nem tudják mindig pontosan megmondani, hogy a teljes daganatot eltávolították-e. Egy MRI-kép alapján nagyjából látják, mit kell kivágni, de nem tudják, pontosan mikor álljanak le.

A kutatók kipróbálták az SRS-mikroszkópiát egy egéren végrehajtott agyműtét alatt, sőt egy GBM-ben szenvedő (glioblastoma multiforme), halálos daganattól szenvedő páciensen is. Percenként harminc új képet tudtak készíteni, ami már elég ahhoz, hogy valós időben lássák, mi történik az agyban.

Arra még várni kell, hogy a rendszer eléggé hordozható legyen, a kutatók most fogkefe méretű megoldáson dolgoznak. A tanulmány a Science Translational Medicine nevű szaklapban jelent meg. Hasonló problémákkal küzd a magyar kutatók által kifejlesztett intelligens szike is.