Szuperföldekkel van tele egy naprendszer

2013. október 25., péntek 11:24

Rekordot jelenthet az a hétbolygós rendszer, amit a Kepler űrtávcső adatainak elemzésével fedezett fel két európai kutatócsoport. Ez ugyanis az első olyan naprendszer, amelyben egy törpecsillag körül ilyen sok bolygó kering. A KIC 11442793 nevű törpecsillag rendszere bizonyos vonásaiban hasonlít a mi Naprendszerünkre, de a távoli, tőlünk 2500 fényévre lévő rendszerben mind a hét planéta sokkal szűkebb pályán kering.

A zsúfolt rendszert két, egymástól független tanulmány írta le. Az egyiket az arXiv.org elektronikus tudományos portálon tettek közzé, és a résztvevő kutatók a Planet Hunters internetes portál önkéntesei. Ezt az oldalt azért hozták létre, hogy bárki átnézhesse az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) exobolygókra vadászó Kepler űrtávcsövének nyilvános adatait, ezzel is segítve a profi csillagászok munkáját.

A Kepler űrtávcső bolygóvadász módszerei közé tartozik, hogy észleli a naprendszerek fénycsökkenését, amikor egy bolygó elhalad a csillaga előtt. Túl sok azonban az adat ahhoz, hogy az űrkutatók minden fényváltozást megvizsgálhassanak, ezért számítógépes programokat fejlesztettek a bolygóáthaladások nyomon követésére.

Chris Lintott, a tanulmány társszerzője, az Oxfordi Egyetem kutatója elmondta: ez az első hétbolygós naprendszer, amelyet a Kepler úgynevezett fedési módszerével azonosítottak, és kicsi az esélye a téves találatnak.

A hetedik bolygó felfedezéséről szóló másik tanulmányt az Astrophysical Journal című szaklapnak nyújtotta be az előzőtől független, európai tudósokból álló kutatócsoport.

Az újonnan azonosított exoplanéta a csillagától való távolság sorrendjében az ötödik. Keringési ideje 125 nap, sugara 2,8-szorosa a Földének. A naprendszerben eddig két, durván Föld-méretű bolygót, három szuperföldet (melynek tömege a Földénél nagyobb, de a Jupiterénél kisebb), valamint két még nagyobb planétát azonosítottak.

A kutatók szerint a naprendszer hasonlít a Földéhez, mert a kisebb bolygók a csillaghoz közelebb, a nagyobbak távolabb keringenek, de sokkal zsúfoltabbnak tűnik, hiszen mind a hét planéta a Föld-Nap távolságon belül helyezkedik el.