Két új holdja van a Plutónak

2014. február 24., hétfő 10:54

A NASA Hubble űrteleszkópjának felvételei megerősítették, hogy a Pluto kisbolygónak van két olyan holdja, amelyet már korábban láttak, de nem tudták biztosra mondani létezésüket. A két holdat először a Hubble 2005-ös felvételein látták, de a kutatók csak múlt héten tudták azonosítani a két új égitestet.

Az új képek alapján már többet tudnak a holdakról és pályájukról. Igaz, korábban is biztosan voltak a holdak létezésében, meg kellett várni a bizonyítékot. A mostani képeken a holdak majdnem ott bukkantak fel, ahol számítottak rájuk.

A mostani felfedezés azt erősíti meg, hogy a Neptunusz pályáján kívül található Kuiper-öv sokkal összetettebb és dinamikusabb, mint korábban gondolták. A Pluto kisbolygó is az öv része, 30-50 csillagászati egységre kerint a Naptól. A bolygót 1930-ban fedezték fel, 2006-ban fokozták le bolygóról törpebolygóra.

Az új holdak pályája nagyon hasonlít az 1978-ban felfedezett Charon holdhoz. Ez azt is jelenti, hogy a holdakat nem befogta a Pluto, hanem ugyanúgy keletkeztek, mint a Charon. Ez utóbbi keletkezéséről azt gondolják, hogy akkor alakult ki, amikor két Pluto méretű kisbolygó ütközött össze nagyjából négymilliárd évvel ezelőtt.

A kutatók március 2-án irányítják megint arra a Hubble figyelmét, a kutatás célja, hogy még többet megtudjanak a két holdról.