Nincs titokzatos X bolygó a Naprendszerben

2014. március 10., hétfő 11:21

Hosszú évtizedeken át folytatott vitának vetett véget egy most közzétett tanulmány, amely kimondja, hogy a Naprendszerben nincs egy nagy, még nem felfedezett titokzatos bolygó a Neptunuszon túl. A NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) projektje 13 napon át kutatta a világűrt az infravörös tartományban.

A WISE nagyon érzékeny és a leghalványabb égitesteket is képes észlelni. Például több tízezer eddig nem ismert aszteroidát talált, amelyekből néhány igencsak közel kerülhet pályája során a Földhöz. Egy dolgot azonban nem talált meg, azt a titokzatos hatalmas bolygót, amely már évtizedek óta izgatja néhány amatőr csillagász fantáziáját.

Az X bolygó létezését az Uránusz és a Neptunusz mozgásában felfedezett eltérések miatt feltételezték nagyon sokáig. Sok csillagászt foglalkoztatott a kérdés, próbálták is megtalálni a Plutón túli titokzatos bolygót. Egyesek még nevet is adtak a keresett bolygónak, hívják Nemesisnek vagy Tyche-nek is.

A mostani kutatás azért tekinthető perdöntőnek, mert egy Szaturnusz nagyságú bolygót akár 1,5 billió kilométer messzeségből is észrevett volna a rendszer, egy Jupiter nagyságút pedig kétszer olyan messziről is észlelt volna. Ebben azért biztosak, mert egy ekkora nagyságú bolygónak már tömegéből adódóan is van belső hője, amely 4,6 milliárd évvel korábbi kialakulásuk óta lassan szivárog a környezetükbe. Ezt a meleget vette volna észre a WISE, ha létezne. De nem létezik.

A tanulmány szerint tehát egészen biztosan nincs a Szaturnusznál nagyobb bolygó tízezer csillagászati egységen belül, illetve Jupiternél nagyobb bolygó 26 ezer csillagászati egységen belül. Egy csillagászati egységnek nevezzük a Nap és a Föld távolságát, a Pluto átlagosan 40 csillagászati egységre van a Naptól.

Ez persze nem zárja ki teljes bizonyossággal, hogy Föld méretű kőzetbolygó nem keringhet valahol a Neptunuszon túl.