Sok tudósnak nem tetszik az 1,6 milliárd eurós agykutatás

2014. július 8., kedd 10:53

Neurológus tudósok tucatjai tiltakoztak az Európai Unió 1,6 milliárd euróból megvalósuló Emberi Agy Projektje (HBP) ellen, amely szuperszámítógépeken reprodukálná az emberi agy működését, annak jobb megértése érdekében.

A protestáló tudósok attól tartanak, hogy óriási összegek vesznek kárba, és a projekt általában is káros hatással lehet a neurológia tudományára, írja az MTI.

A tízéves projekt finanszírozásának legnagyobb részét az Európai Unió vállalta. A hétfőn több mint 190 neurológus kutató által aláírt nyílt levélben a tudósok felszólították az EU-t, hogy költsön kevesebbet az agy megépítésére, és ehelyett működő projektekre fordítsa a pénzt.

A tudósok hangsúlyozták: amennyiben az EU nem fogadja meg ajánlásaikat, bojkottálni fogják az Emberi Agy Projektet, és erre biztatják majd kollégáikat is.

Az unió illetékesei jelezték, hogy konzultáltak saját szakértőikkel. Ugyanakkor Ryan Heath szóvivő a vitában szereplő minden felet türelemre és együttműködésre szólított fel.

A HBP hozzávetőleg kilencven európai – köztük magyar – intézet részvételével 2013 és 2023 között a világ legnagyobb kísérleti létesítményét kívánja létrehozni a modern tudomány egyik legizgalmasabb területének számító agykutatásban. A cél objektív módszerek kifejlesztése az idegrendszeri betegségek felismerésére, továbbá a kóros folyamatok hátterében meghúzódó mechanizmusok megértése és az új gyógymódok felfedezését célzó kutatások felgyorsítása.

A projekt keretében olyan neuroinformatikai, agyszimulációs és szuperszámítógépes rendszereket fejlesztenek ki, amelyek lehetővé teszik, hogy a világ minden részéről összegyűjtött kutatási adatok felhasználásával összetett modelleket alkossanak, ezek működését pedig biológiai adatokkal vessék össze. A végső cél, hogy a kutatók kapcsolatot találjanak az agyműködésért felelős gének, molekulák és sejtek tulajdonságai, illetve az emberi gondolkodás és viselkedés között.

Magyarországon 12 milliárd forintos támogatással indult el a Nemzeti Agykutatási Program. A forrást a Kutatási Technológiai és Innovációs Alapból biztosítják, a megállapodást Orbán Viktor miniszterelnök, Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és Freund Tamás, a Nemzeti Agykutatási Program elnöke, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet igazgatója írta alá még idén február 26-án. A NAP célja a gyakorlati eredményt felmutató felfedező kutatások, a megelőzés, az innováció támogatása, gyógyszerfejlesztés, ezáltal az orvosi ellátás javítása.