Ilyen öreg hangyavendég tolvajbogarat még nem láttunk

2014. október 3., péntek 17:33

Hangyavendég (mirmekofil) tolvajbogár fosszíliáját fedezték fel egy Indiában feltárt 52 millió éves borostyándarabkában amerikai kutatók, akik a leletet a Current Biology folyóiratban ismertették - MTI. A prehistorikus Protoclaviger trichodens a jelenkori tolvajbogarakhoz hasonlóan mirmekofil volt, azaz hangyákon élősködött - olvasható a LiveScience hírportálon.

Napjainkban 370 Clavigeritae-csoporthoz tartozó hangyavendég tolvajbogár-faj ismert, de keveset lehet tudni az evolúciójukról, arról, hogy miként alakult ki az élősködés hangyákra szakosodott formája. Ebben segíthet az indiai lelet, ami a legidősebb ismert mirmekofil-fosszíliát tartalmazza.

A hangyák a jelenkori ökorendszerek szerves részét képezik, de 52 millió évvel ezelőtt épp csak kezdtek terjeszkedni bolygónkon. A tolvajbogarak pedig azonnal befészkelték magukat a hangyakolóniákba, meglopták, kihasználták vendéglátóikat. Ez nemcsak a tolvajbogarakról árul el sok mindent, hanem a hangyákról is: fészkeik elég tágasak voltak és bőséges élelemkészlettel rendelkeztek ahhoz, hogy érdemes legyen kihasználni ezeket a 'magasan kvalifikált' rovarokat  - magyarázta Joseph Parker, a Columbia Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

A tolvajbogarak cseles stratégiát alkalmaztak, hogy beköltözéskor megvezessék a hangyabolyok szigorú őrségét, feromonok (illatanyagok) segítségével azonosítják a betolakodókat. A Clavigeritae-csoporthoz tartozó tolvajbogaraknak azonban sikerült átjutni az őrségen és teljesen beilleszkedni a hangyakolóniák életébe.