Értem, hogy fekete lyuk, de miért világít?

2014. október 13., hétfő 16:40

Ausztrál és francia csillagászok felfedeztek egy habzsoló fekete lyukat; tízszer gyorsabban szívja fel a gázokat, mint a hasonló képződmények – írja az MTI. A P13 katalógusjelű objektum a Földtől 12 millió fényévnyire, az NGC7793 galaxis peremvidékén található. A Nemzetközi Rádiócsillagászati Kutatóközpont (ICRAR) kutatói azért tudták felfedezni, mert sokkal fényesebb volt a többi fekete lyuknál.

A csillagászok kezdetben úgy vélték, hogy a fekete lyuk a rendkívüli méretei miatt lehet ilyen fényes. Az általánosan nézetek szerint minél nagyobbak a fekete lyukak, annál gyorsabban szippantják be az anyagot és bocsátják ki a röntgensugárzást. A gázok pedig felfénylenek, ahogy felhevülve a fekete lyuk felé haladnak.

Ezekből kiindulva feltételeztük, hogy az objektum sokkal nagyobb, mint a Tejútrendszerben megfigyelt átlagos fekete lyukak.

– mondta Roberto Soria, az ICRAR kutatója. Amikor a kutatók megmérték az objektumot, kiderült, hogy egy kisebb fekete lyukról van szó: a tömege alig 15-ször haladja meg a Napét, viszont milliószor fényesebb nála.

Egymillió év alatt felfalja

A P13 egy, a Napnál hússzor nagyobb donorcsillag körül kering. A tudósok megfigyelték, hogy a csillag hol fényesebbnek, hol halványabbnak tűnik, attól függően, hogyan világította meg a fekete lyuk által kibocsátott röntgensugárzás. Így sikerült meghatározni, hogy a fekete lyuk és a csillag egymás körül keringve 64 nap alatt tesz meg egy teljes kört. A tudósok ezután a két objektum sebességét és a pályagörbéjét is kiszámíthatták.

A P13 az úgynevezett ultrafényes röntgenforrásokhoz tartozik, azokhoz az objektumokhoz, amelyek a világegyetem gázhabzsolási bajnokainak számítanak. Donorcsillagjukat kevesebb, mint egymillió év alatt képesek felfalni, ami kozmikus léptékben igen rövid időnek számít.

– mondta Soria.