Törpe szupermasszív fekete lyukat találtak

2015. augusztus 14., péntek 18:06

Az eddigi legkisebb szupermasszív fekete lyukat fedezték fel amerikai csillagászok. A Michigani Egyetem kutatóinak tanulmánya az Astrophysical Journal Lettersben jött ki, írja az MTI a Sci-Newsra hivatkozva. A nagyon nagy tömegű (szupernagy vagy szupermasszív) fekete lyukak tömege százezer és tízmilliárd naptömeg között van. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A 340 millió fényévre lévő RGG118 katalógusjelű törpegalaxis közepén viszont egy mindössze ötvenezer naptömegű fekete lyuk van, ami feleakkora, mint a korábban ismert legkisebb szupermasszív fekete lyuk. A képződmény százszor kisebb, mint a Tejútrendszer közepében terpeszkedő fekete lyuk, és a szó szoros értelmében eltörpül a leghatalmasabb fekete lyukak mellett, amelyek kétszázezerszer szárnyalják túl az RGG118 galaxis központjában elhelyezkedő objektumot.

Az RGG118 törpegalaxisban lévő fekete lyuk tömegét a Michigani Egyetem kutatói a Chilében működő Las Campas obszervatórium Clay-teleszkópjára szerelt színképelemző segítségével állapították meg, amikor a műszerrel a fény látható tartományában vizsgálták az objektum körüli gázok örvénylését.

A továbbiakban a tudósok felhasználták a NASA Chandra röntgencsillagászati műholdjának adatait is. A röntgentartományban ugyanis megállapítható a fekete lyuk körüli anyagok fényessége, amely elárulja, hogy milyen ütemben habzsolja fel az objektum a közelébe kerülő anyagokat. Az RGG 118 a maximális sebesség 1 százalékát kitevő ütemben "falatozik", ami a fekete lyukakra jellemző átlagos "étvágynak" felel meg.

"Ez az apró szupermasszív fekete lyuk úgy viselkedik, mint sokkal testesebb fajtársai. Ebből arra következtetünk, hogy a fekete lyukak hasonlóan fejlődnek, függetlenül attól, hogy mekkora a tömegük" - mondta Amy Reines, a tanulmány társszerzője.