Egy új tanulmány szerint azok a felnőttek, akik nem szerezték meg az alapvető matematikai és tudományos készségeket, sokkal könnyebben átverhetők, és a döntéshozatalban is rosszabbak. A British Science Association elnöke, Dame Athene Donald szerint ha 18 éves korig mindenkinek matematikát és tudományt tanítanának, az bölcsebb társadalmat eredményezne.
Donald azt látja az egyik fő problémának, hogy a diákokat túl korán kezdik a szakirányok felé fordítani. „Az állampolgárokat fel kell készíteni a helyes döntéshozatalra a magánéletükben, függetlenül attól, hogy védőoltásokról, mobilos adótornyokról vagy a klímaváltozásról van szó.”
Donald úgy látja, az a fő probléma, hogy kevés diákkal szerettetik meg fiatal korában a tudományt. Ennek az az egyik oka, hogy kevés tanár tudja felkelteni a fiatalokban a tudományos kíváncsiságot; ez többnyire csak középiskolás korában sikerül, amikor a diákok már szaktárgyakat vesznek fel, hogy egy-egy tudományterülettel foglalkozhassanak.
Donald szerint nem helyes az a gyakorlat, hogy a diákokat 14 éves korukban arra kényszerítik, hogy válasszanak szakirányt, mert ezzel a társadalom két táborra szakad: a reál és humán, a tudományos és a művészeti érdeklődésű emberekre. Ha ez a két tábor szembekerül, mindig a tudomány húzza a rövidebbet.
Lehet, hogy kigúnyolnak, ha nem tudunk mindent Shakespeare-ről vagy Austenről, de senki nem rökönyödik meg, ha azt mondjuk, hogy sose tudtuk megcsinálni a matekfeladatokat a középiskolában
– mondta Donald, aki az ellen is szót emelt, hogy kevés nő választja a tudományos pályát. Ehhez a tanárok és a szülők gondolkodásán is változtatni kéne, hogy mindkét nem egyforma oktatásban részesüljön.
Mivel a tudomány elválaszthatatlan a mindennapi élettől, az a hozzáállás, hogy ez csúnya, ijesztő és kockázatos dolog, kimondottan káros, ha nem egyenesen életveszélyes
– mondta Donald.