Gyémántporral harcolnának a felmelegedés ellen

2015. október 28., szerda 09:05

Nagyon sok ötlet született már arra, hogyan lehetne megállítani a globális felmelegedést, egy most közzétett tanulmány minden eddiginél vadabb ötlettel állt elő. Gyémántport szórna az atmoszférába, így csökkentené a nap káros sugárzását.

A kutatók egy korábbi ötlete az volt, hogy kénalapú gázokat pumpálnának a felső rétegekbe, hogy visszaverje és csökkentse a napsugárzást. Nagyjából azt a hatást szerették volna elérni, mint amit egy nagyobb vulkánkitörés okozna. Az ötlet azonban kivitelezhetetlen, vitatott a sikere a kutatók körében és nem is merik tesztelni.

A Harvard Egyetem kutatócsoportja azt állítja, hogy szilárd, a nanométernél is kisebb porszerű anyag nem jelenthet akkora veszélyt, mint a fenti ötlet. A gyémánt és az alumina (alumínium-oxid) például sokkal hatékonyabb lehetne, ráadásul kevésbé rongálná a környezetet is. A kutatók elismerik, hogy a gyémántpor eléggé drága, de ennek ellenére nem tartják lehetetlennek a tervet.

A kénnel szemben a gyémánt nem rombolná az ózont, nem melegítené fel a sztratoszféra egyes részeit. A tanulmány szerint az alumina nagyjából ugyanazt a hatást érné el, mint a kén, a gyémánt azonban ötven százalékkal hatékonyabb lehetne.

Az ötlet azonban szinte kivitelezhetetlen. Hiába olcsóbb a gyémántpor, mint a gyémánt (a tanulmány szerint száz dollár kilogrammonként), ahhoz, hogy értelme is legyen a kísérletnek, több százezer tonnára lenne szükség évente. Ez több milliárd dollárt jelentene.

Talán ez lehet az oka annak, hogy a kutatócsoport inkább az alumínium-dioxidra koncentrál most, ennek az előállítása is könnyebb és a kémiai viselkedése is jobban dokumentált. Az ötlet rejt némi veszélyt magában, a kutatók még nem látják át teljesen, mit okozhat egy ilyen porfelhő szétszórása. Jelenleg laboratóriumi körülmények között elemzik a lehetséges forgatókönyveket.