A csimpánzoknak is rossz az elszigetelődés

2015. november 11., szerda 16:52

Az anyjuktól kétéves koruk előtt elválasztott csimpánzok elszigetelődnek csoportjuktól, még felnőtt korukban is – írja az MTI. A gyermekkori trauma hosszú távú, társas életet befolyásoló hatásait rajtuk kívül csak az embernél figyelték meg.

Az Elfriede Kalcher–Sommersguter és Jorg Massen vezette osztrák-holland kutatócsoport a Scientific Reports című tudományos lapban publikálta tanulmányát. Nyugat-Afrikában 1950 és 1980 között csimpánzkölykök ezreit ejtették foglyul, hogy Európában, Japánba és Amerikába exportálják őket orvosi kísérletek céljára. Sok állatkertben is találhatók azonban vadonban elfogott csimpánzok; ők az úgynevezett alapító populáció.

A tanulmány szerint azok az állatok, akiket az életük első két évében elválasztottak az anyjuktól, egy fontos társas viselkedése, a kurkászás még évtizedekkel később is kiforratlanabb marad. A másik bundájának megtisztítása az élősködőktől a társas kötődések kialakításában és megtartásában játszik jelentős szerepet.

A kutatók által megfigyelt árvákat kevesebben kurkászták, és ők is kevésbé voltak aktívak azokhoz képest, akik anyjukkal nőttek fel – mondta el Elfriede Kalcher–Sommersguter, a Grazi Egyetem kutatója.

Az anya kora gyermekkorban történő elvesztése a csimpánzoknál is befolyásolja a későbbi társas kapcsolatokat. Még azoknál a majmoknál is megfigyelhető a hatás, akik negyven éve ugyanabban a csapatban élnek.

– mondta Jorg Massen, a Bécsi Egyetem szakértője.