Ekkora naprendszert még senki sem látott

2016. január 27., szerda 17:38

Csillagászok felfedezték az eddigi legnagyobb kiterjedésű naprendszert, melyben egy hatalmas méretű bolygó nagyjából egymillió év alatt teszi meg a központi csillag körüli pályáját.  A felfedezett rendszer majdnem háromszor nagyobb az eddigi csúcstartónál.

A gázóriás ritka felfedezés, az elmúlt években csak néhány hasonlót találtak. A 2MASS  J2126-8140 néven ismert  bolygó egytrillió kilométerre van tőlünk, és a pályája 140-szer szélesebb, mint amit a Plútó tesz meg a Nap körül.

Tömege 12-15-ször nagyobb, mint a Jupiteré, és a tudósok igencsak meglepődtek, hogy ekkora tömegű objektumot találtak ilyen messze a központi bolygójától. Az Ausztrál Nemzeti Egyetemen (ANU) dolgozó Dr. Simon Murphy szerint kizárt, hogy a felfedezett naprendszer a miénkhez hasonlóan jött volna létre.

A csillagot és a bolygóját a Földhöz közeli - körülbelül 100 fényév távolságra lévő - objektumok keresése közben fedezték fel. Először a bolygó volt meg, és a mozgása alapján jöttek rá, hogy milyen távoli a központi csillag, amely körül kering. Valószínűleg azért maradhatott együtt a páros, mert nem túl sűrű környezetben mozogtak, és nem voltak közeli csillagok, amelyek megzavarhatták volna a bolygó pályáját.