Még hogy a szirti cápa csúcsragadozó?!

2016. február 24., szerda 09:47

Noha többnyire a tápláléktánc tetején álló csúcsragadozóként szoktak gondolni a szirti cápákra, ausztrál kutatók szerint a valóságban főként olyan zsákmányt fogyasztanak, amelyek mérete kisebb egy sajtburgernél is.

A Coral Reefs című tudományos folyóiratban publikált kutatáshoz a tudósok stabil izotópos vizsgálatnak vetettek alá több mint száz feketeúszójú, fehérúszójú és szürke szirti cápa szöveteit, valamint elemezték a gyomortartalmukat is. Mindezzel többet szerettek volna megtudni arról, milyen szerepet töltenek be a szirti cápák a korallzátonyok táplálékhálójában, írja az MTI.

"Noha a feketeúszójú, fehérúszójú és szürke szirti cápákat hosszú ideje csúcsragadozóként könyvelik el, úgy találtuk, hogy a testszöveteik kémiai szerkezete nagyon hasonlít az olyan nagyobb korallzátonyoknál élő halakéra, mint a fűrészes sügérek vagy a császárhalak" - mondta el Ashley Frisch, a James Cook Egyetem (JCU) kutatója, a tanulmány fő szerzője.

Hozzátette: az eredmények azt mutatják, hogy a szirti cápák ezekhez a halfajokhoz hasonló módon táplálkoznak, de egymást nem eszik meg.

Vagyis ahelyett, hogy a szirti cápa nagyhalakat enne, úgy eszik, mint egy nagyhal.

A tudósok szerint napjainkban, amikor az ember okozta klímaváltozás miatt visszaszorulóban vannak a korallzátonyok, és az emberi tevékenység évente mintegy 100 millió cápa pusztulásával jár, minden eddiginél fontosabb, hogy megértsük, pontosan milyen szerepet játszanak a cápafajok a tengeri táplálékláncban és élővilágban.

Mint Ashley Frish fogalmazott, az embereknek "megvan az a jó szokása", hogy beleavatkoznak a természetes ökoszisztémákba, például főként a halfajok egy-egy meghatározott csoportját halásszák, többnyire a csúcs-, valamint a tápláléklánc magasabb fokain helyet foglaló közepes méretű ragadozókat. Ez nem csupán az adott fajt szoríthatja vissza, de komolyan kihat a tápláléklánc alsóbb fokain álló élőlényekre is.

A tanulmány társszerzője, Justin Rizzasri hangsúlyozta:

a korallzátonyok ökoszisztémája nagyon bonyolult. Minél többet vizsgáljuk, annál inkább rájövünk, hogy minden egyes faj fontos szereppel bír benne.

Hozzáfűzte azt is, hogy komoly szerepük ellenére nem a szirti cápák képviselik a legutolsó szemet a korallzátonyok táplálékláncában, amelynek tetejét főként a tigriscápák, a pörölycápák és az emberek foglalják el csúcsragadozóként.