Veszélyesen szürke hely lett a Föld

2016. július 18., hétfő 12:39

A biodiverzitás a bolygófelszín 58 százalékán átlépte a tudósok által biztonságosnak tartott szintet, és sajnos a negatív irányba - derült ki a Science című tudományos lapban közölt átfogó kutatásból.

A tanulmányt összeállító nemzetközi kutatócsoport szerint olyan nagy mértékű a veszteség, hogy a világ sok részén csak emberi emberi közbelépéssel lehet újra működőképessé tenni az ökoszisztémát. Sok tudós azonban tartózkodik attól, túl korainak tartja azt, hogy ökológiai katasztrófáról beszéljünk.

Korábbi munkákban javasolták bevezetni azt a határvonalat, amiről a mostani kutatás megállapította, hogy a földfelszín több mint felén átléptük. A biztonságos szint definíciója az, hogy egy adott élőhelyen az eredeti, vagyis az emberi földhasználat megkezdése előtt ott élő fajok több mint 90 százaléka megtalálható. Ha ennél kevesebb faj maradt életben, akkor felmerül, hogy az adott helyi ökoszisztéma nem tudja többé fenntartani magát.

A globális átlag 84,6 százalékra esett.

A biodiverzitási térkép megrajzolásához Tim Newbold és munkatársai (University College London ,UCL) 18 600 élőhely 39 100 fajáról készült 2,3 millió adatbázis-bejegyzést elemeztek. Ezt vetették össze a földhasználati adatokkal, hogy megállapítsák, az emberi jelenlét miként hatott a biológiai sokszínűségre.

Az elemzések szerint a tizennégy különböző földi ökoszisztémából hét átlépte a biztonsági határvonalat. A füves puszták, szavannák és cserjések vannak a legnagyobb veszélyben, és a trópusok is kiléptek a biztonságos zónából. A tundra és a sarkvidék a legkevésbé érintett.