Nagypapa, mi az a tigris? És a gorilla?

2016. augusztus 2., kedd 07:02

Ha egy kisgyerek 2100-ban kinyit egy mai természetrajz-könyvet, legalább olyan csodálkozva bámulhatja a ma még élő, de akkorra kihalt egzotikumként számon tartott állatokat, mint mi a dinoszaurusz-enciklopédiát.

Egy új tanulmány szerint – ami több tucat biológus közreműködésével készült – számos nagy testű emlősre a kihalás vár, hacsak nem teszünk valamit a védelmükért.

Hogy hangsúlyozzuk, mennyire komoly dolog a biológiai sokszínűség és az állatvilág rohamos csökkenése: legalább annyira jelentős, és talán még sürgetőbb is, mint a klímaváltozás.

– mondta Peter Lindsey, a Panthera nevű szervezet konzervációbiológusa, a tanulmány vezető szerzője.

Hogy a világ legnépszerűbb állatfajai közül több is komoly veszélyben van, az nem újdonság. Az orvvadászat és az emberi terjeszkedés drasztikusan csökkentette az állatok egyedszámát és természetes élőhelyét - ezt főleg az orrszarvúak és az elefántok érezték meg. A tendencia globális hatásai nehezebben körvonalazhatók; a kutatók épp ezért készítették a tanulmányt.

A szakértők a világ mind a hat kontinensén katalogizálták a veszélyeztetett fajokat. Amikor elemezték a rájuk vonatkozó prognózist, elszörnyedtek az eredmény láttán:

a nagy testű (15 kilogrammnál nehezebb) ragadozók és a nagy növényevők 60 százaléka eltűnhet a Földről.

A változás olyan fajokat érinthet, mint a bengáli tigris, a fehér orrszarvú vagy a nyugati síkvidéki gorillák. A tanulmányban a kutatók azt írták, hogy a világ legismertebb fajai közül sokan nem érik meg a XXII. századot.

A kockázat elsősorban az olyan vidékeken magas, mint a szubszaharai Afrika és Délkelet-Ázsia, ahol a legmagasabb a bolygó biológiai sokszínűsége. Az elefántok, orrszarvúak és oroszlánok eltűnése azonban nemcsak szimbolikus veszteség lenne, hanem komplett térségek ökoszisztémáját sodorná veszélybe.