Azt hitték, az emberek önzők? Nézzék meg a csimpánzokat!

2016. december 23., péntek 11:03

Mégsem közeli rokonától, a csimpánztól örökölte a kedvesség erényét az ember – írja az MTI. Az ezt megállapító, a Nature Communications szaklapban megjelent új tanulmány szerint a csimpánzok teljes mértékben önző teremtmények, kizárólag a saját érdekeik vezérlik őket.

A Manchesteri, a Birminghami és a St Andrews Egyetem, illetve a lipcsei Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet munkatársai szerint a csimpánzok kis eséllyel tesznek bármit is egymásért, hacsak nem látják előre, hogy milyen hasznuk származik a dologból.

A kutatók szerint a csimpánzok segítségnyújtó magatartásáról beszámoló korábbi tanulmányok módszertanával volt gond. Az új kutatásban az ugandai Ngamba szigetén működő csimpánzrezervátum 16 példányát vizsgálták. Az elvégzett két kísérletben a csimpánzok semmivel sem mutattak nagyobb hajlandóságot egymás táplálkozásának segítésére, mint egymás megakadályozására a kirakott mogyoró megszerzésében.

A Manchesteri Egyetem munkatársa, Keith Jensen szerint a szociális viselkedés evolúciója, és az, hogy mi veszi rá az embert az önzetlenségre, ma is fontos vitatéma tudományos körökben, de úgy tűnik, az új eredmények kikezdik azt a népszerű elméletet, hogy az emberi önzetlenség gyökerei legalább a csimpánzokkal közös ősünkig nyúlnak vissza.