Félig húsevő, félig vega dinoszauruszfajt fedeztek fel

2016. december 23., péntek 14:00

Egy Kínában azonosított dinoszauruszfajról kiderült, hogy fiatal korában még fogai voltak, amelyeket húsevéshez használhatott, de felnőtt korában már csak a növényevésre alkalmas csőre maradt – írja az MTI.

A Limusaurus inextricabilis 150 millió éve élt a mai Kína területén. Első kövületeit nagyjából tíz éve fedezték fel. A Limusaurus, vagyis mocsári gyík a hüllőmedencéjű, két lábon járó dinoszauruszok egy régi és elég primitív faja. Ahhoz a csoporthoz tartozik, ahová a közismert ragadozók, a T. Rex és a Velociraptor is.

Eleinte azt hittük, két különböző ceratosaurusféléről van szó, az egyik fogas volt, a másik fogatlan. Két külön fajként kezdtük leírni őket

– mondta Szuo Vang, a Pekingi Egyetem munkatársa, a Current Biology szaklapban ismertetett kutatás vezetője.

Később vették észre, hogy a fogakat kivéve a két állat feltűnően hasonlít egymásra. További vizsgálatok után állapították meg, hogy valójában egyetlen fajról van szó, csak a dinoszaurusz felnőve elveszítette a fogait. A felfedezés azért meglepő, mert egyetlen más hüllőnél sem tapasztaltak még ilyet. "Semmi ilyesmit nem láttunk eddig a gerincesek kövületeit tanulmányozva. A maiak közül is egyetlen egy szárazföldi állat ilyen, a kacsacsőrű emlős" – mondta Stephen Brusatte, az Edinburghi Egyetem tudósa, aki szintén nem vett részt a kutatásban.

Az új felfedezés segít megmagyarázni, hogyan alakult ki az evolúció során a madarak csőre. A modern állatok körében gyakoribb a felnőttkori fogvesztés, egyes hal- és kétéltűfajok, illetve a kacsacsőrű emlős is így fejlődik.