30 tonnás harapása volt a T. rexnek

2017. május 17., szerda 15:05

Felaprította és szétmorzsolta áldozatait a Tyrannosaurus rex, és sokkal erősebb volt a harapása, mint azt korábban vélték - írta az MTI a  Floridai Állami Egyetem kutatói által publikált tanulmány alapján. A számítógépes modellek azt mutatták, hogy hatalmas fogaival  nem lendületből sújtott le az áldozataira, hanem különösen nagy nyomást fejtett ki a csontokra.

A T. rex kúp alakú fogai négyzetcentiméterenként több mint 30 tonnányi nyomást tudtak kifejteni.

Ez igen lényeges a táplálkozás szempontjából, hiszen a csontok összezúzásával értékes ásványi sókhoz, és a gerincvelőhöz is hozzáfért. Ilyesmire manapság csak az emlősök, például a farkasok és a hiénák képesek, más hüllők nem.

„Ez a csonttörő képesség segítette a T. rexeket abban, hogy a nagy, szarvakkal rendelkező dinoszauruszokat és a csőrös állatokat is teljesen felemésszék.” - fejtette ki Paul Gignac paleontológus, a tanulmány társszerzője.

A paleontológusok a T. rex harapásának modelljét az állkapcsának anatómiája, valamint a krokodilok és madarak izmai alapján fejlesztették ki, hiszen az őshüllőnek ezek az állatok a ma élő utódai.