Csillagoknál is forróbb bolygót fedeztek fel

2017. június 6., kedd 16:50

Egy most felfedezett exobolygó egyáltalán nem úgy viselkedik, mint egy átlagos bolygó. A KELT-9b a Hattyú csillagképben található nagyjából 650 fényévnyire a Földtől. Kétszer akkora, mint a Jupiter, de a világos felén olyan forróság van, mint egyes csillagokon. A csillagászok szerint 4300 Celsius-fok van felszínén.

A KELT-9b nagyon közel kering csillagjához, minden másfél napban megkerüli azt. Ez a csillag is nagyobb és forróbb, mint a Nap. Egészen pontosan kétszer forróbb és 2,5-szer nagyobb a Napnál, és ötvenszer gyorsabban forog tengelye körül. Ez utóbbi azt eredményezi, hogy laposabb sarkoknál és szélesebb az egyenlítőjénél.

Ennél forróbb csillagnál eddig még nem találtak exobolygót. Emiatt a forróság miatt ilyen különleges a KELT-9b is, csillagából hihetetlen mennyiségű ultraibolya - és más, nagy energiájú sugárzást kap. A sugárzás miatt a bolygó gyorsan párolog, ami lufiszerű hidrogén és hélium felhőt alkot körülötte.

A bolygó ráadásul mindig ugyanazt az oldalát mutatja a csillag felé, pont mint a Hold a Föld felé. A csillag felőli oldala ezért narancssárga színű és annyira forró, hogy összetettebb molekulák nem is maradnak meg rajta. Ha vizet dobnánk a felszínre, azonnal atomjaira, oxigénre és hidrogénre hullana szét.

A KELT-9b nem most keletkezett, csillaga több száz millió éves már és még legalább 300 millió évig nem fogy ki a hidrogénből. Csak ezek után fog majd háromszorosára nőni, majd szép lassan kihűlni. A növekedés alatt azonban valószínűleg elnyeli a most felfedezett bolygót.