Homokszemek leplezték le az ausztrálok titkát

2017. július 20., csütörtök 16:25

Nagyjából 65 ezer évvel ezelőtt érkezhetett meg az ember Ausztráliába - írja az MTI a Nature című tudományos folyóiratban közölt tanulmány alapján.

A kutatók a kontinens legészakibb területéről származó ősi baltafokok és őrlőkövek, illetve a lelőhelyről származó 28 500 homokszemet vizsgáltak meg, hogy megállapítsák a leletek korát. A radiokarbonos módszeren kívül úgynevezett lumineszcens módszert is használtak, amellyel a homokos és löszös üledékek utolsó napfényre kerülésének időpontja adható meg. Ebből kiderült, hogy az ember 18 ezer évvel korábban érkezett meg Ausztráliába, mint azt eddig gondolták a tudósok.

Ez azt jelenti, hogy az Afrikából való kirajzás időpontját is újra kell gondolni.

A kutatók eddig úgy vélték, hogy az ember 100-60 ezer évvel ezelőtt hagyta el először Afrikát. „Ausztrália a hajdani vándorlási útvonal legvégén helyezkedett el, és, mivel most már használhatjuk viszonyítás alapként ezt az új számot, mondhatjuk, hogy az embernek muszáj volt előbb elhagynia Afrikát” - mondta Chris Clarkson, a tanulmány vezető szerzője.

„A korábbi vizsgálatokkal az volt a probléma, hogy a kutatóknak még nem álltak rendelkezésükre olyan kormeghatározási módszerek, amelyek megerősíthették volna, hogy az üledék és a régészeti leletek valóban annyira régről származnak” - magyarázta Andy Herries, a melbourne-i La Trobe Egyetem munkatársa, aki nem vett részt a tanulmány elkészítésében.